Door Susanne Bout op 11 februari 2017

Keek op de Week

Week 6: Campagne voeren

De verkiezingscampagne is een actie die wordt georganiseerd in de aanloop naar verkiezingen. Voor de verkiezingen maken de partijen hun plannen bekend in verkiezingsprogramma’s. Politici gaan vervolgens op pad om met burgers hierover te praten.
Tijdens de verkiezingscampagne maken politici reclame voor hun politieke partij. Ze leggen uit wat de partij wil en hoe ze dat voor elkaar willen krijgen. Hiervoor wordt onder andere gebruikgemaakt van spotjes op de televisie en op social media. Of politieke leiders en andere kandidaat-Kamerleden gaan met elkaar in debat op televisie, op openbare bijeenkomsten en op scholen. De campagne kan zich verder uiten in het ophangen van posters, het folderen door leden van een politieke partij op drukbezochte plekken of door gesprekken aan te gaan met mensen op straat.
De politieke partijen proberen zo veel mogelijk kiezers achter zich te krijgen en zo veel mogelijk sympathie te winnen, want elke politieke partij wil bereiken dat zoveel mogelijk mensen stemmen op de partij. Hoe meer stemmen, hoe meer Kamerzetels. En hoe meer Kamerzetels hoe meer invloed op wat er in Nederland gebeurt. Ook is er met veel zetels meer kans om in de regering te komen.

De campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017 is ook bij de Partij van de Arbeid begonnen. https://www.facebook.com/PartijvandeArbeid/videos/1586164264744866/
En ook al zijn het landelijke verkiezingen, ook onze fractie moet nu even een tandje bijzetten. In Zoetermeer voert de PvdA het hele jaar door campagne: zo staan we bijvoorbeeld bijna maandelijks met onze Rode Kraam in het Stadshart om te peilen, te luisteren, te ervaren wat er leeft in onze stad. Maar tot aan de verkiezingsdag van woensdag 15 maart aanstaande zijn er nu niet maandelijks, maar enkele keren per week campagne-activiteiten. De fractieleden worden geacht hierbij aanwezig te zijn als het ook maar enigszins kan. Gelukkig wel bij toerbeurt en de activiteiten zijn altijd gezellig, enthousiasmerend en inspirerend.

Voor de (zwevende) kiezer is het campagne voeren op lokaal niveau ook handig: op een laagdrempelige manier kan iedereen op een raadslid of wethouder afstappen en vragen stellen over het verkiezingsprogramma. Vier zaterdagen voor de verkiezingen staan we van 11.00 tot 15.00 uur bij de Rode Kraam om vragen te beantwoorden, uitleg te geven en zaken op te helderen.

Bij het Zoetermeerse verkiezingsdebat van dinsdag 15 februari, met onder andere Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch zijn niet alleen de fractieleden van de PvdA, maar ook diverse andere partijen aanwezig. Dat is een mooie kans om de partijen te vergelijken op plannen, standpunten en aanpak. Kom langs bij een van onze activiteiten. Vraag ons wat je wilt weten.

Of wil jij je idealen omzetten in daden? Vind je het belangrijk om je te laten horen? Dat kan! Lid of niet-lid, iedereen kan aan de slag. In je eigen buurt, bij landelijke campagne acties, alles is mogelijk en het is altijd gezellig.

Zoals Lodewijk Asscher aangeeft in zijn spotje: “Er staat wat op het spel. Houden we Nederland een fatsoenlijk land, een sociaal land? Of laten we ons uit elkaar spelen door rechts? Dat mogen we niet laten gebeuren! Dus sta op, wees geen commentator, blij niet aan de zijlijn staan, maar doe mee! Laat je stem horen en maak het verschil. Dan kunnen wij het land veranderen.
Doe met ons mee en maak het verschil!”

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout