Keek op de week

Door Susanne Bout op 7 april 2017

Week 14: Gokken

Een gok kan vele dingen betekenen, zoals een gewaagde kans, een grote neus, een luifel, een schatting, een bamboe mondharp van de Lac uit Vietnam, een Duitse zakenman en politicus uit de vorige eeuw en een afkorting voor Grip Op Koolhydraten.
Maar in de Zoetermeerse politiek hebben wij het bij het woord gokken natuurlijk over de komst van twee extra speelautomatenhallen. De PvdA heeft tegen de komst van extra gokhallen gestemd en vindt deze beslissing zelf ‘op de gok’ [zonder dat je weet of het goed uitpakt].

Om niet helemaal een gokje te wagen [proberen of je geluk hebt bij een spel] gaf de raad aan het college de opdracht om een visiedocument op te stellen. Daarin moest onder andere worden ingegaan op de relatie tussen speelautomatenhallen en gokverslaving, schuldhulpverlening, aantrekkelijkheid van de stad, ruimtelijke ordening en openbare orde en veiligheid.

Gelukkig hebben de gemeenteraadsleden weten te borgen dat de raad in voldoende mate wordt betrokken bij de keuze voor de locaties waar speelautomatenhallen mogen worden gevestigd. De burgemeester geeft de raad gelegenheid bedenkingen tegen beoogde locaties in te brengen, zodat de raad “nee” kan zeggen als een locatie ongewenst is.

Een gokje wagen kan leuk zijn en een gokspel kan ontspannend werken. Gokken begint meestal als een spelletje of recreatief tijdverdrijf. En dat is ook hoe het zou moeten zijn. Maar mensen kunnen door gokken ook in een roes raken. Die roes kan uiteindelijk verslavend werken. Waar de meeste mensen het als een spelletje kunnen blijven zien, gaat iemand met gokverslaving door. Zelfs als er schulden ontstaan, houdt de ontkenning aan en blijven mensen met gokverslaving doorspelen.

Nederland kent tachtigduizend probleemgokkers en honderdduizend risicospelers. Vooral in gokhallen is het risico op een gokverslaving groot. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie. […] De onderzoekers concluderen dat vooral het regelmatig bezoeken van een gokhal risicovol is. Exploitanten informeren spelers namelijk niet of amper over de risico’s en grijpen vrijwel nooit in als een speler verslaafd raakt. http://www.telegraaf.nl/binnenland/26593073/__Grote_kans_op_verslaving_gokhal__.html

De PvdA in Zoetermeer is met name om bovengenoemde redenen tegen meer gokhallen in Zoetermeer. We zijn wel blij met het feit dat de raad heeft besloten dat we inspraak krijgen over waar ze komen, zodat we dit ook met de bewoners van Zoetermeer kunnen kortsluiten, maar de komst van extra speelautomatenhallen is een vorm van ‘de kat op het spek binden’. Op diverse plekken in de stad een gokhal tegenkomen werkt drempelverlagend voor mensen die gevoelig zijn voor gokverslaving en dus risicoverhogend voor mensen met goklust. Wij kunnen natuurlijk gaan speculeren over de gevolgen van de extra gokhallen, maar we zouden liever zien dat ze er niet kwamen. Wij houden ons hart vast en hopen dat de verslavingsproblematiek op het gebied van gokken in Zoetermeer geen ernstige vormen aan zal gaan nemen.

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout

Waar ben je naar op zoek?