Keek op de Week

Door Susanne Bout op 15 september 2017

Week 37: Een ondergesneeuwde primeur

Door: Susanne Bout

Onze afdeling van de Partij van de Arbeid had zondagmiddag een heuse landelijke primeur te pakken. Niks over gelezen? Lees hier hoe dat kwam:

Op dit moment zijn er drie kandidaten die de huidige voorzitter Hans Spekman willen opvolgen in oktober. Astrid Oosenbrug en Gerard Oosterwijk willen als duo de PvdA gaan leiden en Nelleke Vedelaar is hun tegenkandidaat. Het was voor het eerst sinds de kandidaten bekendmaakten dat ze zich beschikbaar stelden voor de functie van partijvoorzitter dat ze gezamenlijk op een bijeenkomst aanwezig waren.

De samenkomst in Zoetermeer, met als titel ‘de kandidaat-voorzitters presenteren zich’, was voor de kandidaten een mooie opmars naar het eerste landelijke debat, wat inmiddels afgelopen woensdag heeft plaatsgevonden bij de JS in Utrecht. De nadruk lag zondag dan ook voornamelijk op het voorstellen aan de leden en op het kijken waar de accentverschillen en de overeenkomsten liggen tussen de kandidaten. De kandidaten op hun plaats waren benieuwd wat er leeft onder de leden in onze regio en wilden graag met de leden praten, en vooral ook luisteren. De bijeenkomst op deze zondagmiddag was daar een hele mooie gelegenheid voor.

Vicevoorzitter Anja van Zantvoort opende de middag in het partijkantoor van PvdA Zoetermeer. Daarna mochten de kandidaten zich voorstellen aan de leden, die in groten getale (en sommigen van ver buiten de regio) waren gekomen om van deze bijzondere bijeenkomst getuige te zijn. Na een kort intermezzo met beeldmateriaal over Van Waarde, gefilmd door Gerard Oosterhout op een eerdere bijeenkomst (in oktober 2016), stelde ik de kandidaten vragen die ik had vergaard bij de leden van de afdeling. Om en om, en soms elkaar aanvullend, gaven de drie kandidaat-voorzitters gretig antwoord.

Na de vragenronde konden alle aanwezigen ‘speed daten’ met Astrid, Gerard en Nelleke. In kleine groepjes mochten zij hen het hemd van het lijf vragen. Het enthousiasme onder de kandidaten én de leden was zo groot, dat het programma wat uitliep, maar dat mocht de pret in het geheel niet drukken.

Eenmaal thuis las ik in diverse berichten via e-mail en what’s app dat er verstrekkende ontwikkelingen bij de initiatiefnemers van de Holland Outlet Mall hadden plaatsgevonden op zaterdag. De HOM houdt de gemoederen in Zoetermeer én ver daarbuiten al lange tijd bezig. Ik zag de bui al hangen, want ik wist wat het standpunt van de PvdA was over de HOM (zie ook hier). En als de stekker inderdaad uit de HOM zou worden getrokken, dan was dat voor de media een interessanter onderwerp dan de interne verkiezingen bij de PvdA. Snel schreef ik een concept-persbericht en stuurde dat ter goedkeuring van de betrokkenen rond. Maar inmiddels was de HOM-bom gebarsten en ging het nieuws de afgelopen dagen in Zoetermeer alleen nog maar over de HOM. Een bericht over Astrid, Gerard en Nelleke is niet geplaatst.

Gelukkig kan ik er dan hier, in de Keek op de Week, nog over schrijven. Ik hoop in ieder geval van harte dat de aanwezige leden op basis van onze bijeenkomst een beter beeld hebben van de kandidaten, en wellicht hun mening al hebben gevormd over op welke persoon/personen zij gaan stemmen als de tijd daar is. En de PvdA Zoetermeer nodigt Nelleke, Astrid en Gerard ook na de verkiezing tot voorzitter van harte uit om nog eens langs te komen.

Bewaren

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout