PvdA en VVD willen ZoRo-buslijn doortrekken

Door Margot Kraneveldt op 15 september 2017

De PvdA en VVD in Zoetermeer stellen voor om, wanneer het station Lansingerland-Zoetermeer in bedrijf is, de bestaande ZoRo-buslijn 170 vanaf station Rodenrijs door te trekken naar Schiedam, via Rotterdam/The Hague Airport. Zij vragen het college van Zoetermeer zich hiervoor sterk te maken.

“Er ligt een plan om in de toekomst de huidige ZoRo-busverbinding Zoetermeer-Rodenrijs te gaan vervangen door een lightrailverbinding. Het idee is om deze lightrail bij het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer te laten aansluiten op de RandstadRail/sneltram uit Zoetermeer/Den Haag en op het NS-spoor naar Gouda/Utrecht en Den Haag”, licht VVD-fractievoorzitter Jan Iedema toe. “Dat is een goede zaak, maar het duurt natuurlijk nog wel een aantal jaren voordat die lightrailverbinding er is”.

Vanaf december 2018 is het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer in bedrijf. De ZoRo-buslijn 170 gaat daar stoppen. “PvdA en VVD stellen voor om vanaf het huidige eindpunt station Rodenrijs deze lijn door te trekken naar Rotterdam The Hague Airport en vervolgens via de bedrijventerreinen in Overschie & Spaansepolder naar Schiedam Centraal Station. Wij willen dat het college zich hier sterk voor maakt in de regio”, aldus Iedema.

“Een nieuwe lightrailverbinding sluit aan bij de stijgende vraag naar snel en comfortabel openbaar vervoer, maakt de bouw van nieuwe woningen en de ontwikkeling van bedrijvigheid aantrekkelijk en zorgt voor een goede verbinding tussen verschillende OV-knooppunten en belangrijke bestemmingen aan de noordrand van Rotterdam”, vult PvdA-fractievoorzitter Margot Kraneveldt aan. “Schiedam Centraal Station is weer een belangrijk knooppunt voor de metroverbindingen naar Spijkenisse en Hoek van Holland. Zo verbeteren we de dienstverlening aan de reizigers. De benodigde wegeninfrastructuur ligt er al goeddeels. Er kan gereden gaan worden met elektrische gelede bussen die veel meer capaciteit, duurzaamheid en comfort bieden dan de huidige bussen”.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/ZoRo-bus

Bewaren

Margot Kraneveldt

Politiek bedrijven zit me in het bloed, van 2003 tot 2012 op landelijk niveau als Kamerlid en sinds maart 2014 als volksvertegenwoordiger dichterbij huis: in mijn eigen stad, in ‘mijn’ Zoetermeer. In een leuk, gedreven, betrokken en deskundig fractieteam, met hulp van vele leden die ons inhoudelijk ondersteunen. Graag ga ik nog een raadsperiode door,