Ben jij het nieuwe PvdA raadslid?

22 juli 2021

Ben jij het nieuwe PvdA raadslid?

Op 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Wil jij de PvdA en de Zoetermeerse inwoners vertegenwoordigen in de gemeenteraad? Wil je je inzetten voor een eerlijk en sociaal Zoetermeer? Kun je goed contact houden met Zoetermeerders en Zoetermeerse organisaties en weet jij wat er speelt in de samenleving? Dan nodigen we je van harte uit om je te kandideren voor de PvdA-fractie in de gemeenteraad!

Foto: De gemeenteraad 2018-2022, met burgemeester Aptroot (maart 2018)

Meld je aan voor 31 augustus!
In maart 2022 kiezen we in Zoetermeer een nieuwe gemeenteraad. Voor de kandidatenlijst van de PvdA Zoetermeer zoeken we maatschappelijk betrokken mensen die willen bijdragen aan de ontwikkeling van onze stad. We zijn op zoek naar een divers samengesteld team, qua achtergrond, ervaring, opleidingsniveau, leeftijd, et cetera, met als belangrijke overeenkomst: je draagt de sociaaldemocratie een warm hart toe!

Herken jij je in het profiel?
Om de kieslijst voor de verkiezingen te kunnen samenstellen, is een profiel opgesteld van de fractie en van de leden van de fractie. Klik op de link en ontdek of jij je herkent in dit profiel. Als dat zo is, dan zijn wij op zoek naar jou. Meld je dan nu aan. (Je volgende kans is pas weer over vier jaar.)

Procedure
De kandidaatstellingscommissie zal op basis van een zorgvuldige sollicitatieprocedure een concept-kandidatenlijst opstellen. De kandidaatstellingscommissie is er zich van bewust dat niemand aan alle voorwaarden kan voldoen; sommige eigenschappen zijn nu eenmaal beter ontwikkeld dan andere. Bovendien kun je groeien in je raadswerk. Bij de samenstelling van de lijst houdt de commissie ook rekening met de kwaliteiten van het team in zijn geheel.

De eerste stap in deze procedure is je kandidaatstellen voor een plek op de kandidatenlijst door een motivatiebrief (indien gewenst mag dit ook in de vorm van een kort filmpje, gesproken bericht of andere digitale vorm van maximaal 3 minuten) en een Curriculum Vitae (CV) op te sturen. Daarna krijg je de Erecode van de PvdA en de Interne bereidverklaring kandidaatstelling gemeenteraad toegestuurd om in te vullen en te ondertekenen.

Voor vragen over de Erecode of de Interne bereidverklaring kun je contact opnemen met de voorzitter van het bestuur via [email protected].

De motivatiebrief en je CV moeten uiterlijk 31 augustus bij ons binnen zijn op het emailadres van de voorzitter: [email protected].

Later in de kandidaatstellingsprocedure kan aanvullend nog een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gevraagd worden. Na 31 augustus zullen alle geïnteresseerden worden geïnformeerd over de verdere procedure. De gespreksronden met de kandidaten vinden in september en/of oktober plaats. Deze gespreksreeks wordt uiterlijk eind oktober afgerond. In deze gesprekken komen onderwerpen zoals motivatie, visie en integriteit aan de orde. De concept-kandidatenlijst gaat als advies naar het afdelingsbestuur en uiteindelijk beslist de afdelingsvergadering op 16 december 2021 over de kandidatenlijst. Alle sollicitaties worden vertrouwelijk behandeld.

Iemand anders opgeven?
Vind je jezelf misschien niet zo geschikt, maar wil je de commissie wijzen op een geschikte kandidaat? Dat kan ook. Ook dan ontvangen we graag een bericht op het eerdergenoemde e-mailadres: [email protected].

Foto: de fractie van PvdA Zoetermeer 2018-2022 (mei 2018)

Wil je eerst meer informatie?
Je hebt misschien vragen of je twijfelt of het raadslidmaatschap geschikt voor je is. Dat is logisch. Er zijn gelukkig binnen onze afdeling voldoende PvdA’ers met ervaring om vragen aan te stellen. Als je interesse hebt in een leuk gesprek met iemand met ervaring in de rad, geef dit dan ook aan bij onze voorzitter Ramie al Moukhaibar ([email protected]/06-29511901) dan regelt hij voor jou een afspraak met een ervaringsdeskundige (iemand die in de raad zit of zat).

Tot slot:

Zorg dat je op tijd lid bent of lid wordt van de PvdA

Lid worden kan via https://www.pvda.nl/word-lid/

Welke documenten stuur je voor 31 augustus in?

• Motivatie
  • Curriculum Vitae (CV)

Welke documenten hebben we voor 7 september van je nodig?

• Erecode (wordt opgestuurd na 31 augustus)
  • Interne bereidverklaring (wordt opgestuurd na 31 augustus)
  • Om administratieve problemen op een later tijdstip te voorkomen sturen kandidaten een kopie van paspoort of identiteitsbewijs mee

Welke documenten hebben we misschien later nog van je nodig?

• Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Verdere informatie