Bestrating Cadenzaplein wéér stuk

Door Susanne Bout op 4 december 2021

Bestrating Cadenzaplein wéér stuk

In februari 2018 is al geconstateerd dat de bestrating op het – toen gloednieuwe – Cadenzaplein aan het verbrokkelen was. De PvdA gaf toen al aan dat als je met hoge hakken over het Cadenzaplein liep, je goed moest opletten om niet te struikelen en dat ook mensen die minder mobiel zijn (zoals mensen die een scootmobiel, rollator of krukken gebruiken) niet gemakkelijk over het plein konden. De PvdA heeft toen meteen aan de bel getrokken bij de toenmalig verantwoordelijke wethouder Marc Rosier en ook het AD heeft er toen aandacht aan besteed.

In de zomer van 2018 meldde wethouder Groeneveld, die de portefeuille van haar collega Rosier in het huidige college heeft overgenomen, dat de steentjes zouden worden vervangen. Toen heeft de PvdA blij gereageerd dat de stenen er inderdaad weer netjes bij lagen.

We dachten dat er voortaan niemand meer bang hoefde te zijn om te struikelen. Maar ook deze klinkers gingen stuk!

In een memo van het college van februari 2019 valt te lezen dat de oorzaak van de kapotte bakstenen ligt in de opbouw van de dekconstructie. De gemeente ging in gesprek met de vastgoedontwikkelaar. Begin 2020 is de gehele ondervloer vervangen door een sterkere variant die wel het juiste draagvermogen zou hebben.

En nu zien we al enkele maanden weer stukjes van de stenen afbrokkelen. En het wordt maand na maand erger! En je mag toch verwachten dat iets wat inmiddels zoveel tijd, aandacht en geld heeft gekost nu gewoon functioneert zoals de bedoeling is?! Straatstenen moeten toch gewoon jaren meegaan. Maar niets is minder waar, blijkbaar. Het kan toch niet de bedoeling zijn elk jaar het Cadenzaplein open te gooien en opnieuw te bestraten?

Op de foto is een kleine greep te zien uit de vele foto’s die we hebben genomen op het Cadenzaplein. Zo bar als het in 2018 was is het nog niet, maar zover wil de PvdA het ook niet weer laten komen.

Daarom heeft de PvdA Zoetermeer de volgende vragen aan het college gesteld.

1. Is het college op de hoogte van de nieuwe staat van verval van de klinkers op het Cadenzaplein?
  1. Hoe lang moeten straatstenen, zoals liggen op het Cadenzaplein, meegaan voordat ze aan vervanging toe zijn?
  1. Vindt de wethouder het ook noodzakelijk dit dossier weer te openen en snel te handelen, zodat erger wordt voorkomen? En zo ja, wanneer gaat dit herstel plaatsvinden?
  1. Wat is volgens het college de oorzaak van de huidige afbrokkeling van de stenen?

Het college heeft 6 weken de tijd om de vragen te beantwoorden.

En ook nu heeft het AD ons signaal meteen weer opgepikt.

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout