Bestrating Stadhuisplein óók stuk

Door Susanne Bout op 8 december 2021

Bestrating Stadhuisplein óók stuk

Vorige week stelde de PvdA schriftelijke vragen over de tegels op het Cadenzaplein, die nu alweer stuk zijn. Tot onze grote schrik zien wij nu dat ook diverse (marmeren?) platen ter hoogte van Spetters gebroken zijn en ook diverse grijze stenen op het Stadhuisplein zijn stuk.

Het lijkt ons meer en meer aannemelijk dat de schade aan de stenen van het Cadenzaplein en het Stadhuisplein wellicht veroorzaakt wordt door zwaar verkeer dat over het plein rijdt. Te denken valt onder andere aan vrachtwagens om de voorraad van de ondernemers aan te vullen, aan brandweerwagens en ambulances en aan de vrachtwagens die betrokken zijn bij het opzetten van onze mooie kerstverlichting.

De PvdA is van mening dat bij het bestellen en leggen van de stenen bekend was bij de gemeente Zoetermeer en de aannemer dat er geregeld zwaar verkeer over de pleinen zou rijden.

Aangezien de tegels op het Stadhuisplein de bestrating betreft die recht naast de blindegeleidetegels ligt, vrezen wij ook hier, net als op het Cadenzaplein, voor valpartijen. Daarom hoopt de PvdA dat de tegels snel gerepareerd kunnen worden.

Daarom heeft de PvdA Zoetermeer de volgende vragen aan het college gesteld.

1. Is het college op de hoogte van de gebroken marmeren platen tussen het Cadenzaplein en het Stadhuisplein? En is het college op de hoogte van de kapotte bestrating op het Stadhuisplein?
  2. Wat is volgens het college de oorzaak van het feit dat al deze stenen stuk gaan? Ligt de mogelijke oorzaak bij de vrachtwagens, die regelmatig over het Cadenzaplein en het Stadhuisplein rijden?
  1. Als zwaar verkeer de oorzaak is, hoe komt het dan dat de stenen niet bestand zijn tegen dit zware verkeer, terwijl van tevoren bekend was dat er regelmatig vrachtwagens over het Cadenzaplein en het Stadhuisplein zouden rijden?
  1. Wij hebben vorige week aan de wethouder gevraagd of zij het noodzakelijk vindt om bij de kapotte stenen op het Cadenzaplein snel te handelen, zodat erger kan worden voorkomen. Vindt de wethouder het ook op het Stadhuisplein noodzakelijk om snel te handelen? En zo ja, wanneer gaat dit herstel plaatsvinden?
  1. Op dit moment wordt er nieuwe bestrating gelegd op (onder andere) het Promenadeplein, het Burgemeester Wegstapelplein en aangrenzende straten. Kan het college garanderen dat ook deze nieuwe bestrating bestand is tegen zwaar verkeer?

Het college heeft 6 weken de tijd om de vragen te beantwoorden.

Foto: De schade aan de bestrating op het Stadhuisplein

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout