8 november 2016

“Bibliotheek op school” in Zoetermeer

Het is de PvdA Zoetermeer gelukt om haar motie “Bibliotheek op school” door de raad te krijgen. De sociaal-democraten pleitten tijdens het begrotingsdebat wederom voor het concept “de bibliotheek op school” in Zoetermeer. De aanhouder wint. Er is 50.000 euro vrijgemaakt voor de bibliotheek op school.

Een op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Raadslid Chantal Walther: “Wanneer mensen niet goed kunnen lezen en schrijven is het heel moeilijk om een baan te vinden en te houden, daarom is leren lezen zo ontzettend belangrijk”. De bibliotheek op school is een laagdrempelige mogelijkheid om het lezen goed te leren en de PvdA vindt dat ieder kind die kans moet krijgen om zich te ontwikkelen.

Het landelijk concept “de bibliotheek op school” stimuleert aantoonbaar het lezen en dat is de basis voor goede onderwijsresultaten. Raadslid Chantal Walther: “Wat je ziet is dat op veel basisscholen de boekencollectie erg verouderd is. De bibliotheek op school heeft een aantrekkelijk en actueel aanbod en er is voor de kinderen een leesplan dat past binnen het lesprogramma van de school”. Scholen met een “bibliotheek op school” geven aan dat kinderen er heel enthousiast over zijn.

Chantal Walther: “Toen de bibliotheek in Seghwaert ging sluiten zag ik hoeveel kinderen uit de buurt daar naartoe gingen en voor de deur stonden op bijvoorbeeld woensdagmiddag. Ik vroeg me af: gaan al deze kinderen straks naar de bibliotheek in het Stadshart?” Duidelijk is dat dit niet voor alle kinderen geldt.
Er is nu brede steun voor deze motie en daar is de PvdA blij mee. Raadslid Chantal Walther: “We zijn blij dat er volgend jaar weer zo’n 7 scholen een bibliotheek op school krijgen maar ons werk is nog niet klaar. We streven naar een “bibliotheek op school” op alle basisscholen in Zoetermeer.” Daarmee geef je ieder kind een extra kans om zich goed te ontwikkelen.