Door Margot Kraneveldt op 27 juni 2017

Duurzaam Zoetermeer stapje dichterbij

De PvdA in Zoetermeer heeft diverse moties door het Voorjaarsdebat heen geloodst, die een duurzaam Zoetermeer weer een stukje dichterbij brengen. De gemeente gaat de nieuwe klimaatdoelen van de VN onderschrijven, er komt een Week van de Duurzaamheid en samen met GroenLinks wordt er in de Zoetermeerse Plas een moeraslandschap aangelegd.

“Duurzaamheid en aandacht voor groen en biodiversiteit is niet alleen iets voor ‘geitenwollensokkentypes’ of wereldverbeteraars. Duurzaamheid is voor ons allemaal belangrijk. Voor ons leefklimaat, onze gezondheid én voor onze portemonnee”, aldus fractievoorzitter Margot Kraneveldt. “We gaan kijken of we een Week van de Duurzaamheid in Zoetermeer kunnen organiseren, waarbij de inwoners van Zoetermeer van alles te zien krijgen op het gebied van energiebesparing, groenmogelijkheden, afvalscheiding, waterbeheer, enzovoorts. Wat ons betreft met leuke acties en veel nuttige informatie van allerlei organisaties over wat je zelf kunt doen om energie te besparen en duurzamer te leven”.

Een ander voorstel van de PvdA is om de gemeente Zoetermeer de nieuwe ‘Sustainable Development Goals’ van de VN te laten onderschrijven en een plek te geven in het gemeentelijke beleid. “De doelen bestrijken allerlei leefgebieden, van energie en milieu tot onderwijs en zorg. Het hebben van dergelijke doelen helpt om je scherp te houden als gemeente”, zegt Kraneveldt. “Waar we ook trots op zijn is dat GroenLinks en de PvdA samen met het CDA ervoor zorgen dat er een moeraslandschap komt in de Zoetermeerse Plas, om zo de biodiversiteit daar te versterken. De PvdA heeft daarnaast ruimhartig andere voorstellen gesteund op het gebied van bijvoorbeeld een energiezuinig wagenpark van de gemeente, bloemrijke bermen voor insecten en moestuintjes.”

Bewaren

Margot Kraneveldt

Politiek bedrijven zit me in het bloed, van 2003 tot 2012 op landelijk niveau als Kamerlid en sinds maart 2014 als volksvertegenwoordiger dichterbij huis: in mijn eigen stad, in ‘mijn’ Zoetermeer. In een leuk, gedreven, betrokken en deskundig fractieteam, met hulp van vele leden die ons inhoudelijk ondersteunen. Graag ga ik nog een raadsperiode door,

Meer over Margot Kraneveldt