In Memoriam Theo Smit

26 maart 2023

In Memoriam Theo Smit

Deze week kregen wij bericht van het overlijden van Theo Smit. Theo kreeg 7 weken geleden te horen dat hij longkanker had en dat het al uitgezaaid was. Daarna ging alles helaas heel erg snel.
Theo was een geboren en getogen Zoetermeerder en bij velen bekend als ere-voorzitter van voetbalclub DWO. Theo’s hart lag zijn hele leven bij DWO en hij heeft daar vele functies bekleed. Geen weekend sloeg hij over. Theo heeft ook vele decennia bij Nutricia gewerkt, en hij was een voorvechter die streed tegen elk onrecht dat op zijn pad kwam. Theo was 64 jaar lid van de Partij van de Arbeid en Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Theo heeft zich de laatste jaren wat afzijdig gehouden van de politiek, maar kwam sinds een jaar of 2 weer in beeld, toen hij vlak voor de zomer van 2021 bij de fractie aan de bel trok over de voorgenomen sluiting van De Vlieger in Rokkeveen. Daar was Theo, als voorzitter van de bridgeclub, het helemaal niet mee eens en hij vond al snel de PvdA-fractie aan zijn zijde. Samen hebben we geprobeerd De Vlieger open te houden, wat niet gelukt is. (Gelukkig heeft De Vlieger een doorstart gemaakt.)

Ontwaakt, verworpenen der Aarde

Deze week nam de familie van Theo contact met ons op. Ze wilden graag een vlag van de PvdA lenen voor bij de uitvaart. De vlag die zij in gedachten hadden, had de afdeling helaas niet meer, maar deze had Koos Oskam gelukkig nog wel in zijn bezit.

Afgelopen donderdag was het afscheid van Theo. In een bomvolle zaal namen zijn vrienden afscheid van hem. Er waren mooie worden van zijn vrouw, zoon en dochter en van een hechte vriend van DWO. En de PvdA-vlag hing inderdaad pontificaal vooraan. Ook De Internationale werd gespeeld tijdens de dienst. Het was een mooi afscheid van Theo, die door velen gemist zal worden. Namens de PvdA waren Koos en Erris Oskam (met partners), Margot Kraneveldt en Susanne Bout aanwezig. Dat werd door de familie erg op prijs gesteld.

Wij zullen ons Theo blijven herinneren als een gezellige man met het hart op de goede plaats die altijd opkwam tegen onrecht.

Waar ben je naar op zoek?