Keek op de Week 2016-49

Door Susanne Bout op 9 december 2016

Week 49: Kiezen

Als je het werk van een politicus in één woord zou willen typeren, dan zou dat waarschijnlijk het woord ‘kiezen’ zijn. Een politicus wordt door Wikipedia als volgt omschreven: “Een politicus of politica (meervoud: politici) is een persoon die een ambt of functie in de politiek vervult. Niet elk ambt of elke functie wordt hierbij als politieke functie gezien, dat is meestal het geval als de persoon beslissingen kan nemen of beïnvloeden.” Om beslissingen te nemen moet je kiezen.

Voor iemand die geïnteresseerd is in politiek is de eerste keuze: welke politieke partij past het beste bij mij, met welke politieke partij ben ik het meestal eens? Een vervolgstap kan zijn om ervoor te kiezen actief te worden in de politiek; dat kan vóór of achter de schermen. Achter de schermen zijn er veel meer mensen actief dan ervoor. Denk bijvoorbeeld aan alle vrijwilligers, bestuursleden of medewerkers van Kamerleden. Zij werken net zo hard voor de partij als die bekendere, zichtbaardere politici. Vóór de schermen actief zijn kan op lokaal niveau als raadslid, wethouder of burgermeester. Landelijk kun je je beschikbaar stellen voor een functie op het Binnenhof, als Kamerlid of als minister.

Binnen de PvdA ging de keuze afgelopen weken over een functie die zich duidelijk vóór de schermen afspeelt: de lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017. Wekenlang trokken de beoogde lijsttrekkers door het land. Er waren debatten, interviews en reclamespotjes op social media. Niet alleen de politici, maar alle PvdA-leden mochten er over beslissen. Voor niet-leden die graag mee wilden beslissen was er de mogelijkheid met spoed lid te worden. De lijsttrekkersverkiezing leverde de Partij van de Arbeid 2900 nieuwe leden op, waarvan 20 in Zoetermeer.

In het begin leek het erop dat er weinig viel te kiezen: er meldden zich geen dames voor het lijsttrekkerschap, het partijbureau oordeelde dat enkele potentiële kandidaten niet voldeden aan de gestelde eisen en kandidaat Monach koos zijn eigen weg, verliet zelfs de partij. Er bleven twee kandidaten over die beiden al vier jaar in de landelijke politiek hebben gewerkt aan het herstel van Nederland met beleid dat zij samen mede hebben opgesteld bij de kabinetsformatie: huidig fractievoorzitter Diederik Samsom en vicepremier Lodewijk Asscher.
Al bij het eerste debat in Den Haag bleek dat er weldelijk wat te kiezen viel. Samsom zag het niet aankomen, maar Asscher nam bewust een andere koers dan de afgelopen vier jaar. Niet op dezelfde voet verder, maar de keuze voor een andere koers.

En nu was het aan de leden om te kiezen. Zij mochten tot afgelopen woensdag 7 december kiezen wie in de volgende kabinetsperiode de PvdA als lijsttrekker gaat vertegenwoordigen in de Tweede Kamer. Mag Diederik Samsom, met zijn Eerlijke Verhaal en #doorknokken, het nog eens proberen? Of mag Lodewijk Asscher het stokje overnemen, met een nieuwe koers en #samenvooruit? Hoe langer de lijsttrekkersverkiezing bezig was, hoe feller de discussies op social media en bij de PvdA-bijeenkomsten. Er bleek dus toch iets te kiezen! Voor- en tegenstanders boksten (gelukkig alleen figuurlijk) tegen elkaar op, overtuigd van de standpunten en hun gelijk, net als de twee kandidaten.

Vandaag is de uitslag van de lijsttrekkersverkiezing. Het schijnt een nek-aan-nek-race te zijn, volgens sommigen of een gelopen race voor Asscher, volgens anderen. Op het moment van schrijven is de uitslag nog niet bekend. Dat maakt ook niet uit: de (digitale) stembus is gesloten, de kaarten zijn geschud, de uitslag is bij het partijbestuur al bekend.

Wie het ook wordt, het is een ervaren politicus met een rood sociaal-democratisch hart.
En wie het ook wordt: laten wij er voor kiezen om de gelederen weer te sluiten en als één partij mee te doen aan de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017. Samen één!

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout