Keek op de Week – Zoete Aarde

18 februari 2018

Zoete Aarde

Het is zo’n twee jaar geleden dat ik voor de eerste keer het terrein opliep van wijktuin De Leyens. Een wijktuin die is aangelegd op de grond van een oude fruitboomgaard aan de Broekwegzijde. Twee jaar eerder was er door buurtbewoners actie gevoerd om de wijktuin te behouden en inmiddels bruiste het van de plannen van de vrijwilligers op de wijktuin. Ik hoorde er over tijdens een stadsgesprek, werd nieuwsgierig en besloot op bezoek te gaan op de tuin. Sindsdien kom ik elke week op de wijktuin. Ik heb ontdekt hoe belangrijk deze plekken zijn in Zoetermeer en inmiddels ben ik zelf ook aangestoken door het enthousiasme van alle mensen die elke dag opnieuw op de tuin actief zijn.

Het is mooi om te zien hoe mensen gepassioneerd bezig zijn met het biologisch kweken van allerlei groenten, fruit, kruiden en bloemen. Daarnaast zijn er op bijvoorbeeld de wijktuin De Leyens schooltuinen waarbij de schoolkinderen, naast het bijhouden van hun schooltuinen, ook les krijgen over de natuur.

Naast het kweken en verbouwen van je eigen groenten en fruit en de schooltuinen hebben de wijktuinen ook een belangrijke sociale rol in de buurten en wijken. Buurtbewoners beheren samen de wijktuinen, geven er workshops, organiseren markten en produceren gezamenlijk hun eigen lokale duurzame producten met groenten en fruit uit eigen tuin en honing van eigen bijen. Ook vormen de tuinen ontmoetingsplaatsen waar mensen met elkaar in gesprek raken onder het genot van een kop koffie of thee.  En er wordt samengewerkt met ondernemers en andere organisaties uit de buurt om nieuwe initiatieven op te zetten.

De afgelopen raadsperiode heeft PvdA Zoetermeer ervoor gezorgd dat de toekomst van de wijktuin aan de Broekwegzijde is veiliggesteld. In juni 2016 stelde onze fractie in een motie voor om de wijktuin een gebruikersovereenkomst te geven voor 10 jaar. Deze motie is aangenomen en in december van dat jaar hebben wethouder Paalvast en Stichting Zoete Aarde (die het beheer van de wijktuin van de gemeente heeft overgenomen) de overeenkomst ondertekend.

Ook de komende periode blijven we ons ervoor inzetten dat de parken en het groen in Zoetermeer niet bebouwd gaan worden. Dat die groene sociale ontmoetingsplaatsen behouden blijven en nog vele generaties Zoetermeerders kunnen blijven genieten van de parken en natuurgebieden in en rondom de stad.

Waar ben je naar op zoek?