Keek op de Week – Stadhuis-Forum

Door Susanne Bout op 28 januari 2018

Terug van weggeweest: de Keek op de Week. De bijna-wekelijkse blogs uit 2016 en 2017 van Susanne Bout over een politiek dossier of een politieke actualiteit worden vanaf nu weer opgepakt. We zeggen bijna-wekelijks, want tijdens de schoolvakanties is het voor de raadsleden ‘reces’ en dan verschijnt er ook geen Keek op de Week.

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 zal niet alleen Susanne Bout de Keek op de Week schrijven, maar zullen ook andere kandidaat-raadsleden afwisselend van elkaar een Keek op de Week online zetten.

Week 4: Van hoofdpijndossier tot succesverhaal

Afgelopen donderdag 25 januari 2018 is met veel tamtam het vernieuwde stadhuis in Zoetermeer geopend door minister van Binnenlandse Zaken Kasja Ollongren en burgemeester Charlie Aptroot. Vele belangrijke genodigden waren hierbij aanwezig en ook de pers was daarbij natuurlijk.

Op vrijdag de 26e en zaterdag de 27e waren er open dagen in het Stadhuis-Forum, zoals het stadhuis nu heet. Alle Zoetermeerders zijn via diverse media benaderd en uitgenodigd om een kijkje te komen nemen in het verbouwde pand. En dat hebben ze massaal gedaan!

Op vrijdagmiddag hadden diverse actieve leden van PvdA Zoetermeer (aangevuld met andere geïnteresseerde Zoetermeerders) het genoegen een rondleiding door het stadhuis te krijgen van PvdA-wethouder Taco Kuiper. Wethouder Kuiper is sinds het begin van de huidige raadsperiode (2014) belast met het dossier van de verbouwing van het stadhuis. Een dossier dat niemand wilde. Een dossier met veel haken, ogen en valkuilen. Het leek een ondankbare taak om portefeuillehouder van het verbouwde stadhuis te zijn. Er waren vele omstandigheden die wethouder Kuiper, de aannemers en de projectleiders hebben geplaagd, zoals een (bouw)crisis, vleermuizen en een broedende torenvalk. Maar nu is het pand officieel geopend en deze vrijdag vertelde Taco Kuiper aan een enthousiaste groep van ongeveer twintig personen over ‘zijn’ bouwproject.

Enkele feiten over het verbouwde stadhuis:

• Het stadhuis is binnen budget opgeleverd.
  • Het stadhuis is enorm duurzaam verbouwd. Het pand ging van energielabel G naar A++, onder andere dankzij het gebruik van zonnepanelen op het dak, warmtepompen die aardwarmte oppompen, moderne beglazing en andere innovatieve snufjes.
  • Het stadhuis is wat betreft vloeroppervlak en aantal werkplekken kleiner geworden en past nu qua formaat beter bij het aantal ambtenaren dat voor de gemeente Zoetermeer werkt. Dat zijn er door bezuinigingen en efficiënt werken een stuk minder dan vroeger. En door digitaal te werken is er veel minder ruimte nodig voor opslag van dossiers en ambtelijke stukken.
  • Het pand is lichter en ruimtelijker geworden door toepassingen van doorkijkjes, lichtkoepels en een deels glazen dak.
  • Het pand is veel meer samengevoegd met de halte van de RandstadRail. In de raadzaal en in de trouwzaal zie je om de paar minuten de RandstadRail langsrijden. De passagiers van het OV kunnen op hun beurt bij het stadhuis naar binnen kijken als ze langsrijden. Er is op het niveau van de tramhalte ook een ingang naar het stadhuis gemaakt. Aan de halte zelf wordt nog verbouwd; deze wordt lichter, groener, moderner en aantrekkelijker gemaakt.
  • Er zijn 40 organisaties opgenomen in het stadhuis. Sommige organisaties zaten voor de verbouwing ook al bijna in het stadhuis, zoals de bibliotheek en het Jongeren InformatiePunt. Andere organisaties zitten sinds deze week in het pand, zoals het Historisch Genootschap, het Architectuurpunt, het Living Museum en een steunpunt van Piëzo. De 40 organisaties zijn geïntegreerd in het stadhuis en kriskras door elkaar in het pand verweven. Zij vormen nu samen het Stadhuis-Forum .

Al met al liep het groepje van zo’n twintig personen op vrijdagmiddag achter een zeer trotse wethouder aan, die geanimeerd vertelde over dit mooie stadhuis dat van en voor alle Zoetermeerders is, maar waar hij een succesverhaal van heeft gemaakt. Wethouder Kuiper mag met recht trots zijn op het behaalde resultaat.

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout