Maandag Raadsdag van 12 april 2021

12 april 2021

Maandag Raadsdag
van 12 april 2021

Maandag Raadsdag begint vanavond om 19.30 uur. We vergaderen digitaal. De vergaderingen worden live uitgezonden, maar kunnen ook worden teruggekeken. De links staan bij de diverse commissies van vanavond. Onder de beelden van de uitzending staan de stukken voor de vergadering.

Commissie Plenair

Vanavond staat voor de gemeenteraadsleden in Commissie Plenair het Raadsvoorstel Kadernota Treasury op de agenda. Dit gaat over de inkomende en uitgaande geldstromen, die altijd tijdig beschikbaar moeten zijn. Wij hebben informatie ingewonnen bij een voormalig treasurer en hebben nog enkele korte vragen aan de wethouder. Als u ook graag uw input wilt geven aan de fractie van de PvdA, neem dan contact op met Sicco Louw.

Commissie Stad

In de Commissie Stad gaat de raad eerst het Raadsvoorstel Ruimtelijk kader en Investeringsbudget middengebied Entree bespreken. De raad moet kaders vaststellen en een investeringsbudget van bijna. 80 miljoen euro beschikbaar stellen.
De PvdA is vóór de Entree, maar hoe enthousiast we ook zijn: zorgvuldigheid gaat voor haast en kwaliteit van woningen gaat voor kwantiteit. Het college praat nog steeds over maximaal 6300 éxtra woningen. Waar zouden die dan moeten komen? Ook maken wij ons zorgen over het cultuurhistorisch erfgoed, zoals het Uniegebouw. Wij hebben ook nog de vraag of er niet te optimistisch wordt gekeken naar toekomstige baten uit het gemeentefonds. We zijn er zoals het nu gaat nog niet gerust op. Uw positieve bijdrage of uw zorgen hierover kunt u sturen naar Margot Kraneveldt.

Daarna staat het Raadsvoorstel Vaststellen visie stationsgebied Zoetermeer en realisatie plintgebouw op de agenda. Hoe ontwikkelen we een modern, aantrekkelijk en goed bereikbaar OV-knooppunt waardoor Zoetermeer en De Entree goed bereikbaar zijn vanuit de hele regio?
De PvdA vindt dat als je een mooie nieuwe wijk uit de grond gaat stampen, daar ook het mooiste station bij hoort dat we kunnen krijgen. En wat ons betreft mag het wat kosten. We hadden ooit plannen voor een groene Mandelabrug, als er een platform over de A12 heen wordt gelegd, dan kan dat ook. Maar de PvdA vindt de verbinding van station Zoetermeer naar het Stadshart heel erg belangrijk. Ons Stadhart moet niet onder de komst van de Entree gaan lijden, maar moet kunnen meeprofiteren. Ook hier is Margot Kraneveldt de woordvoerder.

Commissie Samenleving

In Samenleving wordt de Memo concept-actualisatie Integraal Veiligheidsbeleid besproken.
In 2022 stelt de gemeenteraad de nieuwe kadernota Integraal Veiligheidsbeleid Zoetermeer vast voor de periode 2023-2026. Maar door de komst van onze nieuwe burgemeester, en dus een nieuwe portefeuillehouder op dit dossier, is een tussentijdse actualisatie wenselijk.
De PvdA vindt een juiste balans tussen preventie en perspectief bieden enerzijds en respressie en straffen anderzijds belangrijk. Deze huidige burgemeester wil meer aandacht besteden aan preventie dan de vorige. Dat vinden we een goed begin. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Ramie Al Moukhaibar.

Het college organiseert na afloop van de commissie Samenleving een themabijeenkomst over de Derde rapportage Sociaal Domein 2020. Deze vergadering is niet openbaar, zodat raadsleden gedetailleerdere vragen kunnen stellen. Volgende week op 19 april zal het openbare deel van de vergadering plaatsvinden. Wilt u alvast uw mening geven over de Derde Rapportage Sociaal Domein, neem dan contact op met Marissa van der Tol, Sicco Louw of Susanne Bout.

Waar ben je naar op zoek?