Maidenspeech Sicco over opvang Oekraïners

Door Sicco Louw op 2 mei 2022

Maidenspeech Sicco Louw

Tijdens de eerste raadsvergadering van de nieuwe raadsperiode (2022-2026) had raadslid Sicco Louw zijn eerste spreektekst. Dit wordt de maidenspeech genoemd. Dit is de eerste rede die een lid van een parlement of andere wetgevende macht na zijn aantreden houdt. In de Nederlandse Tweede Kamer der Staten-Generaal en ook bij ons in de raadzaal van Zoetermeer is het gebruikelijk dat als een nieuw lid zijn of haar maidenspeech houdt, deze niet wordt geïnterrumpeerd.
Sicco hield zijn maidenspeech over de noodopvang van Oekraïners in Zoetermeer.

Kijk de speech hier terug.

Spreektekst

Voorzitter,

Hoewel blij gekozen te zijn in deze Raad, had ik er veel voor over gehad om niet een gruwelijke oorlog te hebben als aanleiding voor mijn maidenspeech. Beelden uit Oekraïne doen al veel pijn, laat staan als het je eigen naasten betreft of je eigen huis en school, je eigen stad.

Kapot geschoten flats in Driemanspolder, Meerzicht, Palenstein. Station Lansingerland gebombardeerd waar net honderden mensen op evacuatie stonden te wachten. Overal puin in het stadshart, de molen in het Dorp weggevaagd. Kunt u het zich voorstellen?

En nu buigen we ons hier, bijna 3000 km verder, over de opvang van mensen die die verschrikkingen zijn ontvlucht. Op zoek naar een plek waar ze niet elke minuut bang hoeven te zijn te worden gedood in een zinloze oorlog. Natuurlijk vangen wij die mensen op. En dat doen we dit keer ruimhartig, zonder veel vragen te stellen, zonder inspraakavonden. Terecht, want we bieden hulp aan medemensen die zwaar in de problemen zitten. Dat heet solidariteit, we laten ons van onze beste kant zien.

En dat maakt me dan weer trots om hier te staan, ondanks die belachelijke strijd. Ik kan nu mijn steun en bewondering uitspreken voor onze inwoners die vluchtelingen in huis hebben genomen, die spullen hebben afgestaan. Bewondering voor onze ambtenaren die nog bijkomend van de coronacrisis alles uit de kast halen om vluchtelingen snel en menswaardig op te vangen en onderdak te verlenen. Bewondering voor bedrijven die dit ook mogelijk maken. En bewondering voor alle religieuze en levensbeschouwelijke gemeenschappen die hulp hebben aangeboden via het ILOZ, in tegenstelling tot alleen de kerken die in een van de memo’s worden genoemd. Ik heb zo nog wel een paar vragen, maar hierbij wil ik vast de steun van de PvdA Zoetermeer uitspreken voor de inzet van de burgemeester.

Steun voor de daadkrachtige aanpak van de burgemeester is er ook vanuit Vluchtelingenwerk, Piëzo en de Binnenbaan. Om maar even drie belangrijke partners te noemen bij het opvangen en het zich hier thuis laten voelen van vluchtelingen, statushouders en kansrijke asielzoekers.

Over die laatste twee groepen zijn nog wel veel vragen. Ook  voor de mensen die zijn opgevangen in de voormalige gevangenis, willen de Binnenbaan, Piëzo en andere maatschappelijke organisaties graag aan de slag. Hoe staat het voor die groep met taallessen, kansen op werk en verdere integratie?

Wat ik in de nabije toekomst graag zou zien, is dat we die solidariteit altijd kunnen opbrengen. Dat we geen onderscheid maken tussen vluchtelingen. Mensen vluchten niet uit lol, maar uit leed. En angst. Laat ons die solidaire gemeente en gemeenteraad zijn voor alle vluchtelingen. Ook voor de mensen die nu in de voormalige gevangenis zitten. Die zonder het te weten eerst hebben moeten wachten totdat wij twee inspraakavonden hebben gehouden, voorwaarden hebben afgesproken met het COA, alvorens we ze een beetje menswaardig konden opvangen. Tijdelijk, want dat was een van de voorwaarden. En laten we iedereen dezelfde voorzieningen geven, zodat iedereen die door ons wordt opgevangen dezelfde kansen heeft deel te gaan nemen aan de Zoetermeerse maatschappij. Dus trek de voorzieningen gelijk voor alle vluchtelingen. Geef de mensen in de voormalige gevangenis ook goede wifi en voldoende kookgelegenheid. Net als we nu mensen uit Oekraïne bieden in een Vestia-appartement of in het Bredewater. Bied ze taallessen en werkkansen.

Ik wil de burgemeester vragen of hij bij het COA wil aandringen op deze zaken, zodat we als gemeente laten zien met iedereen die in problemen zit solidair te zijn.

Tot slot voorzitter, heb ik naar aanleiding van de toegezonden memo’s en de voorgestelde begrotingswijziging nog een paar vragen:

• Welke middelen heeft de Gemeente Zoetermeer als niet alle kosten door het Rijk zullen worden vergoed en waar betalen we die van?
  • Voor wie waren de appartementen bestemd die Vestia beschikbaar heeft gesteld?
  • En mochten de vluchtelingen uit Oekraïne de huisvesting aan het Bredewater weer verlaten, blijft deze voorziening dan bruikbaar voor andere vluchtelingen die Zoetermeer tijdelijk moet opvangen, bijvoorbeeld omdat we nog geen huisvesting hebben voor statushouders?

Dank u wel.

Sicco Louw

Hier sta ik voor: 1. Bestaanszekerheid voor iedereen 2. Samen leven, samen zorgen voor elkaar en de stad, betrokkenheid 3. Zoetermeer als fijne woon- en leefstad Het grootste ideaal van de PvdA is dat iedereen kans heeft op werk. Dat levert namelijk niet alleen inkomen op, maar ook een betekenis in deze maatschappij. En natuurlijk

Meer over Sicco Louw