Overweeg de verkoop van zwembad De Driesprong

Door Sicco Louw op 25 november 2018

Het oudste zwembad van Zoetermeer, De Driesprong, sluit de deuren zodra over een paar jaar het nieuwe zwembad van Zoetermeer opengaat. De gemeente kan de kosten van de Driesprong dan niet meer dragen. De PvdA Zoetermeer vraagt de wethouder om te onderzoeken of de Driesprong kan worden verkocht aan een particuliere eigenaar, zodat het zwemwater en andere sportfaciliteiten mogelijk behouden kunnen blijven.

Zoetermeer krijgt over een paar jaar een modern, nieuw zwembad. De gemeenteraad besluit op 26 november dat dit zwembad gebouwd gaat worden in het Van Tuyllsportpark in de wijk Oosterheem. Met de komst van het nieuwe bad gaat voor veel inwoners en verenigingen een grote wens in vervulling aangezien Zoetermeer al jaren een tekort aan zwemwater heeft. Gezien de jaarlijkse kosten die de gemeente zal moeten maken voor het nieuwe zwembad, kan ze de kosten voor de inmiddels 54 jaar oude Driesprong in het centrum van de stad niet langer dragen. Daarom zal de Driesprong sluiten zodra het nieuwe zwembad de deuren opent.

De PvdA Zoetermeer is blij met de komst van het nieuwe zwembad in het Van Tuyllpark. “Deze stad verdient een modern zwembad waar veel activiteiten kunnen plaatsvinden. Zowel voor het leren zwemmen, het spelen van wedstrijden en voor recreatief zwemmen, is het al jaren behelpen in onze stad,” aldus commissielid Sicco Louw. “Het Van Tuyllpark is de meest geschikte locatie hiervoor. Op de oude voetbalvelden van DSO ben je niemand tot last. Bovendien wordt de komende jaren gewerkt aan een betere bereikbaarheid via onder meer de RandstadRail.” Louw snapt ook dat de gemeente de kosten van de Driesprong dan niet langer meer kan dragen. Maar hij ziet mogelijk nog een andere kans voor het oudste zwembad van Zoetermeer: “We hebben in onze stad ook een aantal sportscholen die in hun eigen pand kinderen leren zwemmen. Er zijn de afgelopen jaren veel particuliere zweminstituten bijgekomen. Mogelijk is een of meerdere van deze partijen geïnteresseerd in het overnemen van de Driesprong. Inwoners van het centrum van Zoetermeer zouden dan ook dicht in de buurt kunnen (leren) zwemmen. Daarbij komt dat de sportzalen in het complex goed gebruikt worden door scholen in de omgeving en door verenigingen. Als de Driesprong in particuliere handen komt, wil de gemeente wellicht de sportzalen blijven huren.”

De PvdA Zoetermeer roept de wethouder in een amendement op het raadsbesluit voor de locatiekeuze van het nieuwe zwembad, op om te onderzoeken of verkoop van de Driesprong een reële mogelijkheid is.

Sicco Louw

Hier sta ik voor: 1. Bestaanszekerheid voor iedereen 2. Samen leven, samen zorgen voor elkaar en de stad, betrokkenheid 3. Zoetermeer als fijne woon- en leefstad Het grootste ideaal van de PvdA is dat iedereen kans heeft op werk. Dat levert namelijk niet alleen inkomen op, maar ook een betekenis in deze maatschappij. En natuurlijk

Meer over Sicco Louw