Profielschets nieuwe burgemeester vastgesteld

Door Susanne Bout op 21 februari 2020

Profielschets nieuwe burgemeester vastgesteld

Per 31 maart neemt Charlie Aptroot afscheid als burgemeester van Zoetermeer. Daarom was er een extra raadsvergadering op donderdag 20 februari. Dit was de zogenoemde profielschetsvergadering in het kader van de zoektocht naar een nieuwe burgemeester.
Jaap Smit, de Commissaris van de Koning (CdK) van Zuid-Holland, was hierbij met zijn gevolg aanwezig.

Op 15 juli 2019 is een vertrouwenscommissie door de gemeenteraad ingesteld voor de benoemingsprocedure van de nieuwe burgemeester voor Zoetermeer. Deze commissie heeft de afgelopen maanden gewerkt aan het opstellen van een afgewogen (concept) profielschets voor de werving van een nieuwe kroonbenoemde burgemeester. Afgelopen december en januari was er een samenspraakronde voor deze (concept) profielschets, waarbij inwoners en organisaties uit Zoetermeer een reactie konden geven op de tekst. De PvdA Zoetermeer wil de bijna 130 inwoners van Zoetermeer bedanken die  hebben gereageerd en zo nog enkele wijzigingen in de concept-tekst teweeg hebben gebracht.

Raadslid Jordy Boerboom, voorzitter van de vertrouwenscommissie, gaf tijdens de extra raadsvergadering een toelichting op de profielschets voor de nieuwe burgemeester en op het door de vertrouwenscommissie gevolgde proces. Daarna gaf de CdK een eerste reactie op de profielschets: hij was blij met het niveau en de inhoud van de profielschets.

Daarna volgde er een vraaggesprek tussen de CdK en de gemeenteraad over de profielschets. De Commissaris wilde o.a. weten wat onze zorgen/prioriteiten voor de stad zijn, wat voor stadsbestuur wij zijn, wat voor burgemeester we zoeken, hoe we denken over de rol van onze burgemeester in de regio en wat Zoetermeer zo aantrekkelijk maakt. Namens de PvdA Zoetermeer mocht raadslid Susanne Bout deze avond antwoorden op de vragen van de CdK (aangezien collega Margot Kraneveldt lid is van de vertrouwenscommissie).
Hier kunt u de vergadering (en dus ook onze inbreng) terugkijken en de stukken inzien.

Na deze beraadslagingen heeft burgemeester Aptroot, als voorzitter van de vergadering, het raadsvoorstel over de profielschets in stemming gebracht. De profielschets is zonder amendementen en unaniem aangenomen, waarna de ongewijzigde profielschets door de voorzitter van de vertrouwenscommissie officieel overhandigd is aan de CdK.

Vacature

Nu de profielschets officieel is vastgesteld zal de vacature voor een nieuwe burgemeester geplaatst worden in/via de gebruikelijke kanalen. Als burgemeester Aptroot op 31 maart afscheid zal nemen, wordt er door de CdK een waarnemend burgemeester benoemd. Zo heeft de vertrouwenscommissie ruim de tijd om op zoek te gaan naar de meest geschikte kandidaat. Het is bedoeling dat we voor het zomerreces weten wie onze nieuwe burgemeester zal gaan worden.
De nieuwe burgemeester zal naar verwachting op 1 oktober 2020 benoemd worden.

Onze dank gaat uit naar de vertrouwenscommissie voor haar goede werk tot nu toe en de PvdA wenst de vertrouwenscommissie succes bij de verdere sollicitatieprocedure (waar vanaf nu, vanwege de privacy van de kandidaten, geheimhouding op rust). Voor vragen over de procedure, voor aanmeldingen of voor suggesties over de nieuwe burgemeester kunt u zich wenden tot Susanne Bout.

Jaap Smit (CdK) neemt de profielschets in ontvangst van Jordy Boerboom.

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout