PvdA benieuwd naar aanpassingen 75 jaar vrijheid

Door Susanne Bout op 14 april 2020

PvdA benieuwd naar aanpassingen 75 jaar vrijheid

Door de coronamaatregelen zijn alle grote evenementen op dit moment verboden. Ook de evenementen voor 4 en 5 mei vallen daaronder. Gemeenten zoeken een manier om toch nog iets te kunnen doen met 75 jaar vrijheid. De fractie van de Partij van de Arbeid is benieuwd welke aanpassingen er in onze gemeente zullen komen en heeft daarom schriftelijke vragen ingediend.

In januari heeft de PvdA mondelinge vragen gesteld over het programma voor 75 jaar vrijheid. Het programma daarvoor stond niet lang daarna op een speciale website. Raadslid Susanne Bout: “Nu willen we graag weten wat de aanpassingen vanwege corona zullen zijn voor 4 en 5 mei. Op de website van 75jaarvrijheidzoetermeer.nl staat alleen dat er later dit jaar meer informatie volgt.”

Verschillende gemeenten kiezen in deze coronatijd voor verschillende oplossingen: sommige gemeenten vlaggen meer en langer, andere gemeenten verschuiven bijna alles naar 2021. De PvdA vraagt aan het college om meer duidelijkheid over de plannen voor mei én voor later dit jaar. Zo is de fractie benieuwd of het dezelfde activiteiten zijn of dat er een hele andere opzet komt. Bout: “Het kan toch niet zo zijn dat in Zoetermeer alles geannuleerd wordt en dat daar op 4 en 5 mei niets voor in de plaats komt? De burgemeester zou bijvoorbeeld een online speech kunnen houden op 4 mei en het college kan de hoop uitspreken dat zoveel mogelijk Zoetermeerders de vlag uithangen op 5 mei, ook als zij dit in voorgaande jaren niet altijd deden: hang aub massaal de vlag uit op 5 mei.”

Bron: https://www.fabervlaggen.nl/vier-vrijheid-vlag-100×150-cm-19509.html

Onze schriftelijke vragen:

Door de coronamaatregelen zijn alle grote evenementen op dit moment verboden. Ook de evenementen voor 4 en 5 mei vallen daaronder. In diverse mediaberichten is te lezen dat gemeenten een manier zoeken om toch nog iets te kunnen doen met ’75 jaar vrijheid’. De ene gemeente roept op om (bijvoorbeeld met de speciale vlag voor ’75 jaar bevrijding’) te vlaggen, de andere gemeente doet een deel nu en een deel volgend jaar.

Enkele voorbeelden:

• De gemeente Raalte heeft op de dag van de bevrijding (in casu 11 april jl.) de inwoners opgeroepen te vlaggen.[i]
  • In Apeldoorn wordt van 17 april tot en met 5 mei gevlagd. [ii]
  • De gemeente Kampen viert 75 jaar vrijheid ingetogen en schuift zoveel mogelijk evenementen door naar 2021.[iii]

Op de speciale website over de viering in Zoetermeer (https://www.75jaarvrijheidzoetermeer.nl/) staat op de home-pagina: ‘Het Coronavirus heeft helaas ook invloed op de Maand van de Vrijheid. Hierdoor gaan alle evenementen en activiteiten verplaatst worden naar later dit jaar. Wij houden iedereen op de hoogte wanneer hier meer over bekend is.’

Bij het tabblad Informatie staat: ‘Door de maatregelen van het Corona-virus, gaan de activiteiten en evenementen verplaatst worden naar een later moment. Gedurende het jaar zullen er door de hele stad verschillende activiteiten plaatsvinden in samenwerking met verschillende partners uit de stad.’

Daarom heeft de PvdA Zoetermeer de volgende vragen aan het college:

1. Is er een gezamenlijk nieuw beleid afgesproken vanuit/met de provincie of met omliggende gemeenten over 75 jaar vrijheid? Of is het aan alle gemeenten zelf om nieuw beleid te bepalen?
  2. Komt er nog een (virtuele) speech van de burgemeester op 4 mei?
  3. Komt er vanuit de gemeente Zoetermeer nog een speciale oproep om te vlaggen in de komende weken?
  4. Kan het college al iets meer verduidelijken wat de plannen zijn voor later dit jaar? Betreft het dezelfde activiteiten, maar dan in een andere maand van 2020? Of komt er een hele andere opzet?
  5. Waarom worden de activiteiten niet doorgeschoven naar 2021?

Bronnen:
[i] https://www.rtvoost.nl/nieuws/329079/Raalte-hangt-de-vlag-uit-voor-bevrijding-75-jaar-geleden
[ii] https://www.destentor.nl/apeldoorn/apeldoorn-vlagt-voor-vrijheid-in-tijden-van-quarantaine~a2a29978/?referrer=https://www.google.com/
[iii] https://www.destentor.nl/kampen/kampen-viert-75-jaar-vrijheid-ingetogen-geen-tocht-met-punter-wel-vlaggen~a57795cc/

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout