PvdA blij met stappen Gemeente Zoetermeer voor alcoholpreventie op evenementen

23 januari 2018

De gemeente kondigt in het memo van 11 december 2017 stappen aan om overmatig alcoholgebruik op evenementen te beperken en alcoholgebruik onder jongeren onder de 18 jaar te verhinderen. Bij de aanvraag van de vergunning krijgen organisatoren een flyer van de GGD over alcohol en evenementen. Aan organisatoren van evenementen wordt gevraagd om meer aantrekkelijke alcoholvrije alternatieven aan te bieden en zelf ludieke acties te bedenken om alcohol terug te dringen. Ook wordt hen gevraagd stichting TeamAlert uit te nodigen voor de evenementen. TeamAlert is een stichting die via ludieke acties bewustwording omtrent alcohol vergroot.

Na de carnaval organiseert de gemeente de actie ‘Ik Pas’ waarbij het de bedoeling is 30 tot 40 dagen lang geen alcoholische dranken te drinken.

In het bijzonder is TeamAlert benaderd om acties te bedenken die onder jongeren het alcoholverbruik zullen verminderen. PvdA-raadslid Daphne Disco: “Te veel alcohol is nooit goed. Vooral voor jongeren waarbij de hersenen nog niet volgroeid zijn. Het kan permanente schade aanrichten aan de hersenen. We zijn erg blij dat de gemeente dit zo voortvarend op pakt.” Mevrouw Disco riep in juni 2017 al op tot inzet op alcoholpreventie bij evenementen.