PvdA boos over plannen LangeLand Ziekenhuis

Door Margot Kraneveldt op 24 mei 2022

PvdA boos over plannen LangeLand Ziekenhuis

Afgelopen donderdag publiceerde Omroep West delen uit een vertrouwelijk hoofdlijnenakkoord over de ontvlechting van de fusie tussen het Haga Ziekenhuis, Het Reinier de Graaf Ziekenhuis en ons LangeLand Ziekenhuis. De onderhandelaars zijn blijkbaar tot afspraken gekomen.

Hierbij wordt het LangeLand Ziekenhuis in de toekomst flink uitgekleed. De acute geboortezorg en de intensive care verdwijnen en de spoedeisende hulp wordt op termijn afgebouwd. En de grote vraag is natuurlijk wat er daarna nog gaat volgen. Het motto boven de ingang van het LangeLand Ziekenhuis is “Beter Dichtbij”. Het kan en mag niet gebeuren dat dit op de lange termijn wordt: “Beter Dicht”. Want een stad als Zoetermeer verdient gewoon een eigen ziekenhuis. Het gaat hier tenslotte om goede zorg voor onze inwoners en belangrijke werkgelegenheid voor onze stad.

Dit nieuws sloeg in als een bom bij het personeel en onze inwoners, maar ook bij de eerstelijnszorg en de gemeenteraad. Zelfs het college wist van niks. Dit alles baart ons grote zorgen.

De PvdA maakt zich grote zorgen over deze ontwikkelingen en daarom stelden we gisteren mondelinge vragen bij de commissievergadering van de gemeenteraad. Wij wilden het college de gelegenheid geven om uitleg te geven over een aantal zaken. En omdat het nodig is dat er voor alle betrokkenen heel snel duidelijkheid komt. Bij een stad van 126.000 inwoners hoort een volwaardig ziekenhuis. Het is belangrijk dat er snel meer duidelijkheid komt voor de langere termijn.

De PvdA heeft daarom de volgende vragen gesteld aan wethouder Ter Laak:

1. U bent onaangenaam verrast en boos door dit nieuws. Wij ook. Hoe is het mogelijk dat u als gesprekspartner van niets wist?
  2. De gemeente en de eerstelijnszorg hadden vanaf het begin bij dit proces betrokken moeten worden, volgens richtlijnen van VWS. Volgens u is dat niet gebeurd en wij vinden dat ook ‘volstrekt onacceptabel’. Heeft u gesproken met de directie van het LLZ en de andere gesprekspartners sinds dit nieuws naar buiten is gekomen en zo ja wat is daar uitgekomen? Hoe gaan de gesprekken nu verder?
  3. Weet u wat de status van de onderhandelingen op dit moment is en wilt u die met de raad delen?
  4. Welke actie gaat het college nu ondernemen? Welke mogelijkheden ziet u om invloed uit te oefenen en de plannen bij te laten draaien? Kan VWS hierbij helpen?
  5. Zoetermeer vergrijst sneller dan de rest van de regio en de vraag naar zorg zal stijgen. Hoe grijpt dit onheilsscenario voor het LLZ in op de afspraken in ‘Zoetermeer 2025’ die zijn gemaakt met de eerstelijnszorg zoals de huisartsen?
  6. Bent u bereid zoals in oktober vorig jaar om op zeer korte termijn een gesprek met de gemeenteraad te organiseren met de directie van het LLZ?

Wethouder Ter Laak heeft aangegeven dat het college inderdaad net zo onaangenaam verrast is over dit nieuws als de gemeenteraad. De wethouder is boos dat het LangeLand deze plannen niet deelde met het college. Hoewel er volgens Ter Laak regelmatig overleggen zijn, wist ze niks van de uitgelekte plannen. Een opmerking van de PvdA dat het ziekenhuis daar wel toe verplicht is, kon ze bevestigen. Dinsdag (vandaag) opnieuw overleg met het LangeLand, zei Ter Laak.
En nog voor de zomervakantie komt er een gesprek met de gemeenteraad en de bestuursvoorzitter van het ziekenhuis. Bekijk hier de antwoorden van de wethouder.

Relevante berichten in de media deze week:

Nieuwsuitzending van TV West op 24 mei:

Lees ook:

Margot Kraneveldt

Politiek bedrijven zit me in het bloed, van 2003 tot 2012 op landelijk niveau als Kamerlid en sinds maart 2014 als volksvertegenwoordiger dichterbij huis: in mijn eigen stad, in ‘mijn’ Zoetermeer. In een leuk, gedreven, betrokken en deskundig fractieteam, met hulp van vele leden die ons inhoudelijk ondersteunen. Graag ga ik nog een raadsperiode door,

Meer over Margot Kraneveldt