6 april 2016

PvdA motie minibiebs financieel gesteund door college Zoetermeer

In Nederland duiken steeds vaker in wijken ‘minibiebs’ op vanuit particulier initiatief. Ook in Zoetermeer zijn diverse minibiebs te vinden. Deze zijn tot voor kort door Fonds 1818 gefinancierd. Het college heeft nu, na aandringen van de PvdA, besloten een budget van 2500 euro ter beschikking te stellen om dit particuliere initiatief te stimuleren. De PvdA fractie is daar erg blij mee.

De minibiebs zoals we ze in Zoetermeer zien zijn kleine vormgegeven kastjes waar een aantal boeken instaan die geleend, geruild of neergezet kunnen worden. Het lezen van boeken is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en volwassenen maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Raadslid Chantal Walther: “Minibiebs zijn toegankelijk, goed voor het duurzaam gebruik van boeken en voor verbinding in de wijk. Ze kosten weinig geld en zijn laagdrempelig.”

De PvdA heeft een motie ingediend om dit initiatief te stimuleren en door minibiebs mede te financieren. Dit heeft het college overgenomen. Informatie over de minibiebs is binnenkort te vinden op de website van de gemeente.