PvdA wil groener Stadshart

Door Margot Kraneveldt op 19 juni 2018

De PvdA Zoetermeer roept het college op om sneller dan nu het geval is werk te maken van de vergroening van het Stadshart. De winkelpuien worden in hoog tempo opgeknapt, maar de groene uitstraling van de winkelstraten en pleinen blijft sterk achter. Teveel steen, tegels en beton, te weinig bloemen en planten, aldus de PvdA.

“Er kan veel sneller een veel aantrekkelijker geheel van gemaakt worden. Kijk maar naar het Stadhuisplein, het is enorm opgeknapt en al best gezellig, maar twee bomen bij de lift is wel erg magertjes. Het plein heeft geen enkele groene of fleurige uitstraling. Wij denken dat het veel beter kan, en dat hoeft echt geen tonnen te kosten”, zegt fractievoorzitter Margot Kraneveldt. “Met vaste en verplaatsbare plantenbakken, hanging baskets en in het oog springende groene gevels kom je al een heel eind. Die kun je snel realiseren en dat geeft het Stadshart meteen een enorme opknapbeurt”.

De PvdA vindt dat er genoeg gevels in het Stadshart zijn (zowel aan de voorkanten bij de winkels als aan de achterkanten) die ook groen zouden kunnen worden, inclusief nestkasten voor vogels, vleermuizen en insecten. Daarom vraagt de partij het college bij het Voorjaarsdebat op 18 en 28 juni om meer snelheid te maken met de vergroening van de straten en pleinen in het Stadshart en de ‘quick-wins’ zoals plantenbakken, hanging baskets en nestkasten snel te realiseren. Margot Kraneveldt: “We hebben hier ook al om gevraagd bij de beslissing destijds om het Stadshart een make-over te geven. Maar het schiet nog niet erg op. Groen moet je doen, dus college kom in actie!”

Margot Kraneveldt

Politiek bedrijven zit me in het bloed, van 2003 tot 2012 op landelijk niveau als Kamerlid en sinds maart 2014 als volksvertegenwoordiger dichterbij huis: in mijn eigen stad, in ‘mijn’ Zoetermeer. In een leuk, gedreven, betrokken en deskundig fractieteam, met hulp van vele leden die ons inhoudelijk ondersteunen. Graag ga ik nog een raadsperiode door,

Meer over Margot Kraneveldt