Door Margot Kraneveldt op 31 mei 2017

Schriftelijke vragen over woningbouw op bedrijventerrein Bleizo

Op vrijdag 26 mei verscheen in het AD (editie Rotterdam) een artikel over mogelijke woningbouw op bedrijventerrein Bleizo. De PvdA in Zoetermeer en de PvdA in Lansingerland stellen hierover vragen aan de colleges van beide gemeenten, die samen flink in het bedrijventerrein hebben geïnvesteerd.

In het artikel in het AD wordt door een woordvoerder van de gemeente Lansingerland de indruk gewekt dat door de gemeente serieus wordt verkend of woningbouw in dit gebied mogelijk en wenselijk is. Blijkbaar zijn er al concrete initiatieven vanuit de markt. Dit terwijl Lansingerland en Zoetermeer samen de afgelopen jaren juist 57 miljoen euro hebben gereserveerd voor de ontwikkeling van dit bedrijventerrein. Helaas komt de verkoop van bedrijfskavels niet op gang en ook grote leisure- en topsportontwikkelingen als AdventureWorld en het Transportium zijn nog steeds niet van de grond gekomen.

De PvdA staat best open voor een debat over wat er op het gebied van integrale gebiedsontwikkeling in en rond Bleizo voor nieuwe opties zijn. “De tijd schrijdt voort en er ontstaan altijd weer nieuwe vraagstukken. Zoals de grote vraag naar woningen (zie ook de ambitieuze Bouwagenda van Zoetermeer), nieuwe inzichten in de behoefte aan bedrijventerreinen, de economische kracht van Zoetermeer en Lansingerland, de toekomst van bestaande bedrijventerreinen zoals Lansinghage, het benodigde grondareaal voor de innovatieve glastuinbouw en de grote wenselijkheid van een snelle railverbinding Zoetermeer-Rotterdam-RtHA-Schiedam”, aldus fractievoorzitter Margot Kraneveldt. “De PvdA weet dat dit ook bij ons college leeft. Het artikel in het AD gaat ver, de suggestie wordt gewekt dat het nadenken over woningen op Bleizo in ieder geval op het stadhuis van Lansingerland al ver gevorderd is. Vandaar dat de PvdA van het college wil weten of Zoetermeer bij dit denkproces betrokken is en wat het college van mogelijke woningbouw op Bleizo vindt”.

————————

Zie hier het artikel van 30 mei jl. in het AD van de regio Rotterdam met daarin de mening van PvdA Lansingerland: http://www.ad.nl/rotterdam/pvda-wil-in-bleizo-geen-woningen~aef9902b/

Bewaren

Margot Kraneveldt