Solide en solidair: PvdA dient ‘tegenbegroting’ in

Door Margot Kraneveldt op 24 juni 2019

Solide en solidair: PvdA dient ‘tegenbegroting’ in

Op maandagavond 24 juni begint het Voorjaarsdebat. De gemeenteraad praat dan over de koers van de gemeente Zoetermeer in 2020 en de jaren daarna. Er moet helaas jaarlijks meer dan 10 miljoen bezuinigd worden. Wat de PvdA betreft maakt het college daarbij de verkeerde keuzes. Daarom hebben de sociaaldemocraten een ‘tegenbegroting’ opgesteld.

“Veel organisaties zijn zich kapot geschrokken van de plannen, die zonder overleg met hen zijn opgesteld. Zij voelen zich buitenspel gezet door dit college. Daarom komen wij met een alternatief bezuinigingspakket”, aldus fractievoorzitter Margot Kraneveldt. “Bezuinigen doet per definitie pijn en alle inwoners van Zoetermeer gaan merken dat onze stad geld tekort heeft, maar het college maakt in de ogen van de PvdA verkeerde keuzes. Wij vinden het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat het college bezuinigt op de Zoetermeerpas en de Kindpas. Hoezo wel geld uitgeven voor citymarketing en tegelijkertijd de minst bedeelden in de kou laten staan?”

De PvdA heeft ervoor gekozen de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. Voor een solidair pakket aan maatregelen die toch een solide begroting opleveren. De partij wil niet bezuinigen op kinderen (jeugdzorg, onderwijs), groen, voorzieningen en veiligheid.

“Daarom hebben wij gekeken hoe we zo min mogelijk op sociale voorzieningen konden bezuinigen, juist omdat maatregelen daar de financieel en sociaal kwetsbaren het hardste treffen”, vult raadslid Susanne Bout aan. “En ook op groen wordt zo min mogelijk bezuinigd in ons voorstel. Wij zijn er wel voor om de OZB iets te laten stijgen en ook op leegstaande (kantoor-)panden het gebruikersdeel voor de OZB te heffen. Dit kost niet onze inwoners, maar grote investeerders geld. Het nodigt ook uit tot minder leegstand en dat komt goed uit, want de woningnood is hoog. Wij zijn ook voor afvalscheiding waarbij de grootste vervuiler de grootste rekening krijgt.”

De PvdA is voor het behoud van de wijkbibliotheken. Datzelfde geldt voor de gratis inzameling van grofvuil bij kringloopbedrijven. Kraneveldt: “Wij vrezen dat voorzieningen die wegbezuinigd worden nooit meer terugkomen. Daarom willen we ons hard maken voor het behoud ervan. Wij draaien dan liever aan de knoppen van parkeertarieven of de OZB. En we hebben ook gekeken hoe we zo min mogelijk kunnen bezuinigen op feestelijkheden. Denk hierbij aan de veteranenavond, een bezoek van de burgemeester bij jubilea en de Oranjeborrel. Dit zijn juist de momenten dat we onze inwoners in het zonnetje zetten.”

De fractie van PvdA Zoetermeer

(Persbericht verzonden op maandag 24 juni 17.12 u.)

Lees hier onze tegenbegroting: https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/voorjaarsdebat-pvda-dient-tegenbegroting-in/

Margot Kraneveldt

Politiek bedrijven zit me in het bloed, van 2003 tot 2012 op landelijk niveau als Kamerlid en sinds maart 2014 als volksvertegenwoordiger dichterbij huis: in mijn eigen stad, in ‘mijn’ Zoetermeer. In een leuk, gedreven, betrokken en deskundig fractieteam, met hulp van vele leden die ons inhoudelijk ondersteunen. Graag ga ik nog een raadsperiode door,

Meer over Margot Kraneveldt