6 maart 2017

Stekelige politiek

Helden, wie kent ze niet?

We kennen ze allemaal; echte doeners die het verschil maken. Mensen die met hun poten in de klei staan, die iedere dag het verschil maken: de wijkagent, de jeugdtrainer van je voetbalclub, die inspirerende lerares, de buurtvader in die lastige wijk. Dit zijn de mensen die dagelijks hun steentje bijdragen aan een mooier Nederland en een mooier Zoetermeer. Zij helpen ons vooruit. De PvdA wil deze mensen een gezicht geven.

Daar doet de PvdA Zoetermeer op lokaal niveau graag aan mee. We bezoeken maandelijks lokale helden om ze in het zonnetje te zetten. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen doen we dit zelfs wat vaker. Deze keer brachten we een bezoek aan Stichting Egelopvang Zoetermeer e.o.

Stichting Egelopvang Zoetermeer e.o.
Dat de politiek niet alleen stekelig, maar ook aardig en sociaal kan zijn bewees een delegatie van de PvdA deze week maar weer eens. Om de Zoetermeerse fauna zo divers mogelijk te houden zetten ruim 70 vrijwilligers zich in voor het behoud van de egels in Zoetermeer. De stichting Egelopvang Zoetermeer e.o. heeft als doel egels die door ziekte, verwonding of verwezing tijdelijk niet zelfstandig in de vrije natuur kunnen overleven, op te vangen, te verzorgen en te revalideren. De opvang is gericht op een zo spoedig mogelijke terugkeer van de dieren naar de natuur. Daarbij wordt zoveel mogelijk voorkomen dat de dieren onnodige stress ervaren of letsel oplopen.

Held van de week!
Kandidaat-Kamerlid Anja van Zantvoort zet tijdens deze campagne vrijwilligers die zich inzetten voor een sociaal en sterk Zoetermeer in het zonnetje als Held van de week. “Daar hoort ook biodiversiteit bij. Egels hebben het moeilijk. Met name in een steeds meer verstedelijkte omgeving vinden ze steeds minder te eten. Als dan ook nog de winters steeds zachter worden zijn ze ‘s winters steeds vaker wakker. Dan hebben ze eten nodig dat er niet is. Zieke, zwakke egels kunnen in Zoetermeer terecht bij de egelopvang. Daar zijn ze in goede handen van een enthousiast en deskundig team. Veel egels hebben het zo gered”, aldus Van Zantvoort.

De PvdA kwam natuurlijk niet met lege handen. Voor de vrijwilligers was er het boek ‘Het verlangen van de egel’ en voor de egels was er een bus met heerlijke meelwormen.
De delegatie van de PvdA Zoetermeer was onder de indruk van deze vrijwilligersorganisatie. Alle bezoekers waren ook helemaal weg van deze stekelige vrienden.
De egelopvang moet zichzelf bedruipen en kan daarom ook uw gift goed gebruiken. Meer informatie daarover kunt u lezen op http://www.egelopvang.nl/zoetermeer.