Vierde Rode Café en Pubquiz

Door Susanne Bout op 10 november 2019

Vierde Rode Café en Pubquiz

Vrijdag 8 november vond ons ‘Rode Café PvdA & SP: burgerparticipatie en bewonersinitiatieven plaats. Onze gastspreker deze keer was politicus, politicoloog en publicist Pieter Hilhorst. Hij sprak over hedendaagse wonderen. “Ik spreek van wonderen als we krachten losmaken waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.” Mensen die elkaar niet kennen, maar die elkaar wel willen helpen en steunen, vaak in financiële zin, kunnen door burgerinitiatieven iets groots voor elkaar krijgen.

Een burgerinitiatief kun je opdelen in projecten die sterk of zwak zijn en die wederkerig zijn (‘ik doe wat voor jou als jij iets voor mij doet’) of niet (gegeneraliseerd, charitas, goede doelen):
Een Broodfonds is een klein wonder: een groep van zzp’ers helpen elkaar in geval van ziekte. Op deze manier zijn er tienduizenden mensen verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.
Eigen kracht conferentie: alle vrienden, familieleden en buren proberen te voorkomen dat iemand uit huis geplaatst wordt.
Wij willen zon: subsidieregeling van het Rijk was steeds op 1 januari al op. Samen hebben ze een coöperatie vormen om zonnecollectoren te importeren.
Ryan Novak (Estland) ergerde zich aan de illegale vuilstort. Hij wilde heel Estland schoonmaken. Hij richtte de Clean Up Day op.

Solidariteit
Solidariteit gaat over: wie beslist over jou? Of beslis je zelf? Hoe kun je zorgen dat mensen zeggenschap krijgen/houden?

1. Niet in de weg lopen (de overheid is vaak een belemmering). Denk aan de ouderparticipatie-creche; zij kregen geen opvangtoeslag.
  2. Je moet burgerinitiatieven juist belonen. Heel veel regeling belemmeren onderlinge bijstand. Zoals bij ‘onder de pannen’ (daklozenopvang).  Maar als je iemand in huis neemt dan wordt je gekort op je uitkering. Mensen worden dus gestraft voor het goede doen….
  3. De mogelijkheid scheppen dat het geen gunst is, maar dat je er recht op hebt (right to challenge). Als jij denkt dat je het beter en goedkoper kunt, mag jij het doen. Moeilijkheid daarbij: de overheid weet niet hoeveel geld ze voor iets uitgeven. In Amsterdam bestaat de right to challenge, maar de bewijslast is moeilijk. In Engeland gaat dat beter.
  4. Andere regels moeten dan niet gelden. Je moet uitzonderingen kunnen maken op regels. Bijv. als een hele wijk autovrij wil zijn, terwijl er in het bestemmingsplan iets anders staat.

Succesfactoren:

Bij gevallen met charitas ligt op de loer dat iemand je dankbaar wil/moet zijn. En dan dreigt het gevaar dat de dankbaarheid niet groot genoeg gevonden wordt. ‘Ik help deze persoon al jaren. Nu vraag ik 1x iets terug, en hij zegt nee. Hoe bestaat het?!’ Er ontstaat dan morele afkeer, omdat je vindt dat iemand bij je in het krijt staat.
Hoe meer mensen elkaar kennen en hoe meer er sprake is van wederkerigheid (ik help jou, maar als dit mij overkomt help jij mij), hoe groter de kans op succes. Ieder heeft er dan direct belang bij. Een goed voorbeeld hiervan is een broodfonds. Er bestaat nu zelfs solidariteit tussen broodfondsen.

Om 21.00 uur barstte onze vierde Pubquiz los. Sicco Louw van de PvdA en Iván Beij van de SP vormden samen wederom het duo dat de vragen stelde. Margot Kraneveldt van de PvdA keek alle vragenronden na. Er waren dit keer vijf categorieën: dieren, Japan, sport, (bedrijfs)logo’s en geschiedenis.

Voorbeelden van vragen die langs kwamen:

• Weet u wat een quokka voor dier is? (categorie dieren)
  • Weet u waar Carl Marx begraven ligt? (categorie geschiedenis)
  • Weet u welke sport Bruce Jenner beoefende? (categorie sport)
Elke categorie werd afgesloten met een muziekvraag die op de een of andere manier aansloot bij het onderwerp. Team ‘Nieuw Rood’ heeft met 38 punten gewonnen. En iemand van hen mocht de lelijke wisseltrofee mee naar huis nemen.

Op vrijdagavond 13 maart 2020 is het volgende Rode Café + Pubquiz. Noteer deze datum alvast in uw agenda en doe mee!

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout