Werkbezoek Agnes Jongerius

Door Susanne Bout op 21 mei 2019

PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius was op werkbezoek in Zoetermeer. Jongerius bezocht samen met de raadsleden van PvdA Zoetermeer Margot Kraneveldt en Susanne Bout een woonproject voor beschermd wonen voor jongvolwassenen met een verstandelijke en auditieve beperking van Ipse de Bruggen in Oosterheem.

Ipse de Bruggen biedt individuele- en groepswoningen voor hun cliënten. Op de ene woonlaag zijn twee groepswoningen met een gemeenschappelijke huiskamer en keuken voor de bewoners. Ieder heeft daarnaast een eigen zit/slaapkamer met sanitair. Een verdieping hoger zijn er appartementen gerealiseerd met een gezamenlijk steunpunt. Deze bewoners wonen al een stuk zelfstandiger. Voor alle bewoners is de begeleiding gericht op het bieden van structuur, veiligheid en ontwikkeling om van daaruit, wanneer mogelijk, verder te kunnen groeien.

Agnes Jongerius: “Het is van het grootste belang dat deze  mensen, die net volwassen zijn, er zeker van kunnen zijn dat ze de kans krijgen om zelfstandig te (leren) wonen en om onder begeleiding werkervaring op te doen. Zo kunnen ze meedraaien in de maatschappij, wat goed is voor hun zelfvertrouwen.”

De politici van de PvdA kregen een rondleiding van de bewoners zelf en zij hebben de woongroepen en de appartementen mogen bekijken. Zo vertelde de ene bewoner over zijn baan bij de Kringloopwinkel en trots voegde hij eraan toe dat hij binnenkort gaat werken bij een supermarkt in Zoetermeer. En een ander liet trots zijn bekers zien die hij heeft gewonnen bij fitnesswedstrijden. Een andere groep was bezig om koekjes te bakken voor moederdag.

Jongerius: “De rondleiding was een groot succes. Wij danken vestigingsmanager Erica Hofman, haar team en de bewoners dat we mochten komen kijken. In andere Europese landen kunnen ze hier nog wat van leren.”

Na het werkbezoek deed Agnes Jongerius mee aan het politieke debat bij ons derde Rode Café en de Politieke Pubquiz, waar het thema dit keer Europa was. Vijf kandidaten voor het Europarlement, van de PvdA, D66, CDA, SP en 50PLUS gingen in de bomvolle Kapelaan (Nicolaasplein) met elkaar in debat. Na het serieuze deel ging een deel van de Pubquiz over het eurovisiesongfestival. Team Brusselmans heeft de pubquiz gewonnen en ging met de lelijkste wisselbeker van Zoetermeer naar huis.

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout

Waar ben je naar op zoek?