Woonprotest PvdA en GroenLinks

28 februari 2022

Woonprotest PvdA en GroenLinks

Veel jonge mensen moeten jaren wachten op een betaalbare huurwoning, de huren rijzen de pan uit en beleggers kapen koopwoningen weg voor de neus van woningzoekenden. Op zondag 27 februari kwamen GroenLinks en de PvdA daarom in het Stadshart samen in actie tegen de woningnood in Zoetermeer.

De twee partijen stellen 10 concrete maatregelen voor om de woningmarktcrisis in Zoetermeer aan te pakken.  Door een goede mix van nieuwbouwwoningen neer te zetten met ten minste 35% sociale woningen in elke wijk, maar ook door invoering van een zelfbewoningsplicht voor kopers en het aanpakken van woonoverlast en huisjesmelkerij.

Lijsttrekkers Jordy Boerboom van GroenLinks en Margot Kraneveldt van de PvdA zijn eensgezind: “Het gebrek aan betaalbare woningen zorgt voor grote ongelijkheid tussen mensen. Onze inwoners, met name jongeren, moeten gemiddeld meer dan 7 jaar op een sociale woning wachten. Mensen kunnen geen hypotheek krijgen, ondanks dat ze een modaal inkomen verdienen. Vaak betalen ze veel huur en hebben ze dan een leuke koopwoning op het oog, dan worden ze overboden door beleggers. We moeten echt investeren in meer goede betaalbare woningen, ook voor ouderen en mensen met een beperking.”

GroenLinks en PvdA werken in Zoetermeer steeds meer samen op thema’s waar de partijen elkaar goed kunnen vinden, zoals wonen, duurzaamheid en sociale voorzieningen. Kraneveldt en Boerboom: “Samenwerking op links is absoluut nodig om het sociale en groene karakter van Zoetermeer te behouden en tegenwicht te bieden aan partijen die onvoldoende betaalbare woningen willen bouwen, sociale voorzieningen willen afbreken of investeren in duurzaamheid niet zien zitten. Dus komen wij samen in actie!”