2 november 2015

Zoetermeer krijgt in 2016 een Kinderburgemeester!

Op woensdag 28 oktober 2015 maakte het college van Zoetermeer bekend dat Zoetermeer een Kinderburgemeester krijgt. Vanaf 1 januari 2016 wordt Merinde Aalders voor een periode van een jaar benoemd tot eerste Kinderburgemeester van Zoetermeer.
Zij zal in 2016 aanwezig zijn bij een aantal officiële gelegenheden, zoals Koningsdag en de Sinterklaasintocht. Daarnaast gaat burgemeester Aptroot samen met haar scholen bezoeken om in gesprek te gaan met kinderen.
Dit voorstel gaat nu naar de gemeenteraad.

De PvdA, die via een raadsbreed gesteunde motie het college had gevraagd een Kinderburgemeester in te stellen, is heel blij met dit bericht. “Wij vinden dit hardstikke goed en willen Merinde van harte feliciteren!”, aldus fractievoorzitter Margot Kraneveldt. “Merinde heeft in juni van het spreekrecht gebruik gemaakt en in de raad een overtuigend pleidooi gehouden voor een Kinderburgemeester. Een idee dat ze helemaal zelf had bedacht. Merinde vroeg de PvdA of wij haar wilden helpen haar wens te vervullen, en daarom dienden we een motie in. En het is gelukt!”.

Een Kinderburgemeester is belangrijk omdat er ook geluisterd moet worden naar wat kinderen bezig houdt. Kraneveldt: “Hun stem wordt niet altijd gehoord en zij zijn nergens vertegenwoordigd. De Kinderburgemeester kan de echte burgemeester helpen en raad geven bij dingen die voor kinderen belangrijk zijn. Merinde kan nu de kinderen in de basisschool-leeftijd in Zoetermeer raadplegen en een stem geven, en dat gaat ze vast met veel inzet en enthousiasme doen. De PvdA zal voorstellen dat Merinde officieel en feestelijk wordt beëdigd in de raadszaal en wij vinden dat daar een echte Kinderburgemeester-ambtsketting bij hoort!”.