Onafhankelijke Commissie

De Onafhankelijke Commissie is een tijdelijke commissie die de opdracht krijgt om de kieslijst voor de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen op te stellen.

De Onafhankelijke Commissie (OC) stelt op basis van door de ALV besproken profielschetsen en rekening houdend met daarbij gemaakte opmerkingen, en na toetsing in een overleg met de fractie, de definitieve profielschetsen vast.

De OC stelt een lijst op van kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen en bied deze in de ALV in het najaar voorafgaand aan de verkiezingen aan de afdeling aan, tezamen met de lijst van personen die niet op deze ontwerplijst komen. De OC geeft voor het opstellen van deze lijst ook een motivering aan.

De OC gaat hierbij uit van de vastgestelde profielschetsen en de statuten en het huishoudelijk reglement van de Partij van de Arbeid. Het bestuur verzoekt de OC in voorkomende gevallen expliciet te rapporteren tot welke afwegingen dit heeft geleid bij de presentatie van de ontwerpkandidatenlijst

De OC stelt een lijst op van kandidaten voor de positie van lijsttrekker en bied deze ongeveer 9 maanden voorafgaand aan de verkiezingen aan het bestuur van de afdeling aan, tezamen met de lijst van personen, die niet op deze lijst zijn gekomen. De commissie wordt nadrukkelijk verzocht daarbij onderscheid te maken tussen de beschikbaarheid en de geschiktheid van de kandidaten.
Naast het selecteren van kandidaten voor de gemeenteraad, wordt de commissie gevraagd wethouderskandidaten te selecteren en te adviseren over de beschikbaarheid en de geschiktheid van de kandidaten.

De commissie wordt verzocht in de eerste plaats te letten op de kwaliteit van kandidaten en van de fractie als geheel en met dit als uitgangspunt te zoeken naar een evenwichtige samenstelling mede gelet op achtergronden en diversiteit. De commissie wordt verzocht zittende raadsleden, commissieleden en wethouders op dezelfde wijze als alle andere kandidaten te toetsen en te beoordelen.

De eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen zijn in maart 2026. Ongeveer eind 2024/begin 2025 zal er naar verwachting een nieuwe Onafhankelijke Commissie worden aangesteld.