Thuis in jouw buurt

De PvdA Zoetermeer bestaat uitsluitend uit inwoners van Zoetermeer. Wij zijn dus ook thuis in jóuw buurt. Zoetermeer is een fijne woonstad. Mensen voelen zich verbonden met de stad, maar vooral ook met hun eigen wijk, waar ze veilig willen wonen in het groen. We willen zo veel mogelijk voorzieningen op wijkniveau organiseren en inwoners invloed geven op wat er gebeurt in hun directe leefomgeving. Een goede samenspraak met inwoners is daarbij voor de PvdA vanzelfsprekend.

Er zijn grote onderlinge verschillen zijn tussen buurten en wijken in Zoetermeer. Sommige wijken zijn kwetsbaarder dan andere wijken. Elke wijk heeft een andere insteek nodig, maar wel een eenduidige aanpak: 1) begin met een wijkanalyse, 2) bepaal vervolgens wat je in een wijk wilt bereiken (en wanneer) en 3) geef aan hoeveel budget je daarvoor over hebt.
De PvdA gunt elke wijk een eigen wijkbudget en elke wijkregisseur een mandaat om zelf beslissingen te nemen op wijkniveau.

De PvdA hecht veel waarde aan de 11 gezondheidscentra in de wijken. Hieraan zijn huisartsen, verpleegkundigen, GGZ-medewerkers en vaak ook fysiotherapeuten en apotheken verbonden. Zij weten wat er in de wijk speelt. De PvdA wil dat er in die laagdrempelige centra en in de locaties van inZet door middel van posters en brochures gewezen wordt op het belang van bijvoorbeeld gezond eten en sportmogelijkheden.

Het openhouden van wijkbibliotheken is belangrijk. Het zijn laagdrempelige ontmoetingsplaatsen en leerplaatsen, die een bijdrage leveren aan de bestrijding van analfabetisme en laaggeletterdheid (zie verder hoofdstuk zeven, onderwijs).

Klik hier voor meer informatie over ons verkiezingsprogramma

Waar ben je naar op zoek?