Margot Kraneveldt

Duurzaam & Groen, Wonen, Welzijn & Zorg. Perspectievendebat & Begrotingsdebat. Lid van het Seniorenconvent, de Klankbordgroep Communicatie en de Werkgroep Democratiseringsagenda. Wijken: Driemanspolder en Rokkeveen.
Margot Kraneveldt

Over Margot Kraneveldt

[email protected]

Politiek bedrijven zit me in het bloed, van 2003 tot 2012 op landelijk niveau als Kamerlid en sinds maart 2014 als volksvertegenwoordiger dichterbij huis: in mijn eigen stad, in ‘mijn’ Zoetermeer. In een leuk, gedreven, betrokken en deskundig fractieteam, met hulp van vele leden die ons inhoudelijk ondersteunen. Graag ga ik nog een raadsperiode door, omdat het werk nooit af is. Omdat er nog zoveel te doen is, omdat er nog zoveel goeds bereikt kan worden voor onze stad. Ik draag daar graag mijn steentje aan bij.

Politiek is voor mij passie, gedreven vanuit idealen, en die passie en idealen wil ik graag stevig laten doorklinken in het politieke handelen van de PvdA in Zoetermeer. Het is aan de PvdA om in woelige tijden, zowel voor de partij als voor het land als voor de internationale gemeenschap, te laten zien dat er een alternatief is voor de heilloze weg van het populisme, van vreemdelingenhaat en van opkomend nationalisme. Dat het ook eerlijk en sociaal kan, met respect voor elkaar en met compassie voor mensen die het slechter hebben getroffen dan wij. Ik wil me inzetten voor een ongedeelde Zoetermeerse samenleving, en rechtvaardige oplossingen.

Ik houd mij in de gemeenteraad met name bezig met bouwen & wonen en duurzaamheid & groen. Als fractievoorzitter doe ik het woord bij de Voorjaarsnota en de Begroting. Daarnaast pak ik samen met Susanne Bout en Sicco Louw de portefeuilles over van onze commissieleden in de besluitvormende raadsvergaderingen. En ben ik lid van het seniorenconvent, samen met alle andere fractievoorzitters. Een volle en brede, maar ontzettend leuke en mooie portefeuille dus!

Inwonersparticipatie is voor mij een belangrijk thema. Burgers in een vroeg stadium actief betrekken bij belangrijke beslissingen en je niet verschuilen achter procedures en regeltjes, daar kan bij de gemeente nog een hoop in verbeterd worden. Daar maak ik me graag sterk voor. Ik maak me zorgen over de kloof tussen politiek en inwoners, die er ook in Zoetermeer is. Naar aanleiding van de lage opkomstcijfers bij de gemeenteraadsverkiezingen heb ik in de raad het initiatief genomen om te komen tot een Democratiseringsagenda, waarbij we als raad en college samen kijken hoe we onze inwoners beter bij de politiek kunnen betrekken. Daartoe gaat nu een werkgroep vanuit de raad van start en de bedoeling is dat die concrete voorstellen gaat doen, met bijbehorende activiteiten.

Met betrekking tot fijn en veilig wonen en voldoende en duurzaam bouwen hebben we in Zoetermeer nog een flinke opgave. De stad heeft geen weilanden meer waar we een nieuwe wijk neer kunnen zetten, we zullen dus binnenstedelijk moeten bouwen en daarbij ook de hoogte in moeten gaan. Een goede visie op de toekomst van Zoetermeer als woonstad is belangrijk, willen we ervoor zorgen dat Zoetermeer ook in de toekomst een fijne, groene stad is om te wonen, met voldoende aanbod aan divere woningtypen. Als we Zoetermeer aantrekkelijk willen houden voor onze eigen jongeren, moeten we ook voor hen voldoende woningen bouwen. Daarom ben ik mordicus tegen onnodige sloop of verkoop van sociale woningen. We zullen moeten blijven groeien, willen we geen krimpstad worden. Maar: kwaliteit gaat voor kwantiteit. En huisjesmelkerij gaan we tegen. Ik wil bouwen voor bewoners, en niet voor beleggers!

Natuurlijk moeten we daarbij ook duurzaam en groen worden en blijven. Duurzaam bouwen en wonen, met voldoende groen in de stad om te kunnen recreëren en de biodiversiteit in stand te houden, daar gaan we als PvdA voor. Daarom heb ik tijdens de vorige raadsverkiezingen het initiatief genomen om samen met andere partijen te komen tot een Zoetermeers Duurzaamheidspact, waarin allerlei grote en kleine maatregelen staan. Dit pact is nu vertrekpunt van het beleid geworden, daar ben ik best een beetje trots op!
De overgang naar duurzame energie zal niet makkelijk zijn, omdat we daarbij als stad ook afhankelijk zijn van landelijke wetgeving. Toch kunnen we als stad de juiste dingen doen. De PvdA zet vooral in op ontzorging van de inwoners: help hen met advies en eventueel subsidies of leningen bij het nemen van passende maatregelen die haalbaar en betaalbaar zijn. De mensen met een krappe beurs en de huurders mogen we daarbij niet vergeten. Een Zoetermeers Duurzaamheidsfonds helpt daarbij.

Waar ben je naar op zoek?