Berichten over MH17 maken nog steeds veel los

17 november 2022

Berichten over MH17 maken nog steeds veel los

We zijn twee geweldige Zoetermeerders verloren bij de MH17-ramp in juli 2014. Wim Bakker en zijn vrouw Annet de Jong waren mensen met het hart op de goede plaats. Wim Bakker was de voormalige afdelingsvoorzitter van de PvdA in Zoetermeer. Annet de Jong was ambtenaar bij de gemeente Zoetermeer.

Wim en Annet waren op weg naar Indonesië. Enkele uren voor onze jaarlijkse zomerborrel kregen we het nieuws te horen dat Wim en Annet in het vliegtuig zaten dat 24 uur eerder uit de lucht was geschoten. Op de zomerborrel heeft onze toenmalige voorzitter dit verschrikkelijke nieuws over zijn voorganger aan de leden verteld. Degenen die in 2014 actief lid waren bij de PvdA weten allemaal nog goed hoe groot de verslagenheid was op die borrel. Het is nieuws waarvan je voor altijd weet waar je was toen je het hoorde.

Op 26 juli volgde een prachtige kerkdienst ter nagedachtenis van Wim en Annet, waar ontzettend veel mensen bij waren, die niet pasten in de 2 zalen die daarvoor geregeld waren. Maar zijzelf waren toen nog niet gevonden. Pas veel later is er een begrafenis in kleine kring geweest.

Vandaag was de uitspraak in het MH17-proces. Drie van de vier verdachten zijn tot levenslang veroordeeld. Bij de PvdA Zoetermeer maakte dat vandaag toch nog wel wat los. In de appgroep voor onze leden hebben we het dan ook weer even over Wim gehad.

Wim en Annet leven voort in de verhalen en de gedachten van velen, zowel bij de PvdA, als in het stadhuis en daarbuiten. Regelmatig wordt de naam van Wim genoemd op een ALV van de PvdA Zoetermeer. Zelfs nu nog, ruim acht jaar na de ramp. We kregen gisteren nog een berichtje binnen via Facebook van een oud-collega van het Rode Kruis, waar Wim directiesecretaris was. Ook daar zijn ze Wim nog niet vergeten. En dat doet ons goed, want daaruit blijkt dat ook mensen van buiten Zoetermeer nog regelmatig aan Wim denken.

In de weken met nieuws over MH17 leeft dat meer dan anders.
De PvdA heeft vandaag twee rozen op ‘het bankje van Wim en Annet’ gelegd. Dat bankje staat in het Buytenpark.