De campagne is begonnen!

9 oktober 2023

De campagne is begonnen!

Zaterdagmiddag 7 oktober jl. is de verkiezingscampagne van start gegaan in Zoetermeer. In het zonovergoten Stadshart trapten GroenLinks en PvdA de Zoetermeerse campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen af.

De zaterdag startte met een uitleg van fractievoorzitters Jordy Boerboom en Margot Kraneveldt voor de vrijwilligers hoe een gesprekje aan de voordeur (canvassen/Huis-aan-Huizen) het beste kan verlopen. Daarna gingen er diverse rood/groene groepjes van twee de Hove-buurt in, achter het ministeriegebouw (grijze olifant): een ervaren canvasser samen met een nieuweling. Ook bleef een team in het Stadshart bij de Kraam, om in gesprek te gaan met het winkelend publiek.
De vrijwilligers gaven na afloop aan dat dankzij de korte training en de samengestelde teams het aanbellen bij inwoners meer ontspannen en leuker was dan men zich had kunnen indenken. En dat stimuleert deze en andere vrijwilligers natuurlijk weer om weer/ook een keer mee te gaan met canvassen op zaterdagmiddag.

Nog niet iedere Zoetermeerder heeft de verkiezingen al op het netvlies, dus het was goed dat we er waren!
Interessante gesprekken waren er gelukkig volop. Veel kiezers ‘zweven’ nog, dus het wordt spannend in november. Waardering is er over het feit dat we op links samenwerken, want veel kiezers vinden ons versnipperde politieke landschap maar niets.

De canvassers in de Hove-buurt belden aan bij de bewoners om een gesprekje aan te knopen. Het onderwerp van het gesprek bleek sterk af te hangen van het feit of je een huurder sprak of een eigenaar.

• Huurders komen vaak met aanmerkingen op hun woningcorporatie “De Goede Woning”. Zoals bekend, gaat DGW volgend jaar in deze buurt huizen renoveren. Maar huurders die we spraken, hebben weinig vertrouwen.
  • Eigenaren klagen over ambtenaren die massaal in de wijk parkeren, terwijl er al zo weinig parkeerruimte is. Bij de bouw in de jaren tachtig vorige eeuw ging men namelijk nog uit van 1 auto per huishouden, die bovendien in de garage moest worden geparkeerd. Dat vind men niet meer reëel, want 2 of 3 auto’s is tegenwoordig normaal. Auto’s worden bovendien standaard juist niet in de eigen garage geparkeerd, want deze zijn naar huidige maatstaven te klein.

De wijkbewoners zijn wel (zeer) tevreden over de woon-en leefomgeving, al moet de bestrating wel beter, evenals het gemeentegroen.
Mede dankzij het contrast tussen huurder en eigenaar was het leerzaam canvassen.

En waar kun je nou beter beginnen dan in de (Frans) Timmermanshove? 🙂