Het Henk Oskampad

4 november 2022

Het Henk Oskampad

De familie Oskam is voor velen een bekende familie. De familie woont hier al lang en heeft zich altijd ingezet voor Zoetermeer. Hendrik Jan (Henk) en zijn zoon Erris zijn beide wethouder geweest voor de PvdA. Ook zoon Koos is een hele goede bekende van de PvdA, en bekend bij vele anderen in de stad.

Henk Oskam overleed in 2015 op 97-jarige leeftijd. Heel veel leden van de familie Oskam kwamen vandaag naar Kunstgarage Franx in de Dorpsstraat voor de officiële onthulling van het straatnaambord van het Henk Oskampad. Ook diverse oud-collega’s van Henk en/of Erris Oskam waren bij de heuglijke gebeurtenis aanwezig. Namens de PvdA Zoetermeer waren alle huidige raadsleden erbij. Het was een blije, gezellige gebeurtenis deze ochtend en er zijn veel mooie herinneringen opgehaald.

Jan de Ruijter, voorzitter van het Historisch Genootschap Oud Soetermeer (HGOS), had ter gelegenheid van de onthulling een prachtige speech geschreven. Wethouder Marijke van der Meer deed samen met de kinderen van Henk Oskam de onthulling.

Speech ter gelegenheid van de onthulling van het straatnaambord bij het Henk Oskampad

“Mevrouw de Wethouder, familie Oskam en overige aanwezigen,

Mijn naam is Jan de Ruiter en ik ben voorzitter van het Historisch Genootschap Oud Soetermeer. Wij onthullen vandaag het straatnaambord: Henk Oskampad. Wie was Henk Oskam en waarom is dit wandelpad deze naam gegeven?

Henk Oskam was geboren en getogen in Zoetermeer, overleden in 2015 op de hoge leeftijd van 97 jaar. In een interview in het Algemeen Dagblad van 2000 vertelde hij over zijn werkzaamheden voor de oorlogsjaren 1940-1945. Hij werkte in de landbouw. Het was hard werken voor een zeer laag loon en hij heeft grote armoede gekend. Mogelijk ligt hier de bron van zijn relatie met de Partij van de Arbeid,
Hij was zeer plichtsgetrouw en werkte de laatste jaren voor zijn pensioen bij de Optische Industrie Delft, waar hij dagelijks met de fiets naar toe ging

Naast zijn werk was hij in Zoetermeer zeer actief in het maatschappelijk leven. De slogan ‘iets doen voor kerk, staat en maatschappij’ naast je normale werk was zeker op hem van toepassing. Hij was zeer betrokken bij het wel en wee van Zoetermeer. Zo was hij o.a. in de periode 1982 – 1987 voorzitter van het Historisch Genootschap Oud Soetermeer. Hij heeft er o.a. voor gezorgd dat wij in 1987 als vereniging ’t Oude Huis konden betrekken en het Historisch Museum ’t Oude Huis konden stichten. Namens de Partij van de Arbeid was hij van 1966 tot 1982 lid van de Gemeenteraad en van 1975 tot 1978 wethouder. Hierdoor was hij een bekende, geliefde en markante inwoner van Zoetermeer.

De laatste jaren woonde hij in het verzorgingshuis ‘de Morgenster’ en vanuit zijn kamer kon hij uitkijken op de ringvaart achter het dorp. Dit heeft hem gemotiveerd steeds en overal aandacht te vragen voor het herstel van het jaagpad. Bij elke vergadering werd steevast bij de rondvraag dit aan de orde gesteld.

Toen Zoetermeer nog een boterdorp was en nog ruim onder de 10.000 inwoners zat, liep er een vaart rondom het dorp Zoetermeer en Zegwaard. Beurtschippers voeren naar de Leidsewallen en Delftsewallen en konden als zij wilden rond het dorp varen met hun schip. Naast de vaart lag een jaagpad om de platbodem te trekken en een wandeling rond het Dorp was dus een mogelijkheid. Echter dit pad is in verval geraakt. Ik heb een brief gevonden van 2014 waarin wij het College vragen het jaagpad weer te herstellen en de ontbrekende stukken weer aan te leggen, deze brief was mede ter ondersteuning van de activiteiten op dit gebied van Henk Oskam. Hij wilde op hoge leeftijd zo graag een dagelijks rondje wandelen vanaf de Morgenster rondom het Dorp en dat was niet mogelijk, omdat een stuk van ongeveer 200 meter ontbrak.

Eindelijk en gelukkig is het jaagpad vanaf begin van dit jaar weer hersteld en de ontbrekende 200 meter is ook bestraat zodat de wandeling rond het Dorp weer mogelijk is geworden. In september van dit jaar heeft het College besloten dit pad de naam Henk Oskampad te geven.

Postuum is dit een waardering voor de jarenlange strijd van Henk Oskam om dit historische pad weer te herstellen. Ook voor het Historisch Genootschap Oud Soetermeer is dit een beloning, omdat wij het historisch karakter van de Dorpsstraat en omgeving zoveel mogelijk willen behouden.
Mede namens de familie zijn wij het College hiervoor dankbaar.”