Politiek Café en Pubquiz weer geslaagd

15 maart 2024

Politiek Café en Pubquiz weer geslaagd

Het Politieke Café van PvdA Zoetermeer en GroenLinks Zoetermeer op Internationale Vrouwendag ging over stereotypen in de politiek ‘excuus-Truus of excuus-Guus‘. Gastspreker Marene Elgershuizen nam de bezoekers in de volle zaal van De Kapelaan mee in de wereld van stereotype rollen in de politiek.
In een interactieve presentatie had ze het over de stereotype plaatjes waarmee je aan een Rambo-man of een Barbie-vrouw in het algemeen kunt denken, maar als we je vragen een stereotype VVD’er, PvdA’er of een GroenLinkser in je hoofd te nemen, dan heeft iedereen daar een beeld bij. De VVD’er is degene met de rode broek aan en/of de parelketting om, de GroenLinkser zou zomaar eens in sandalen en geitenwollen sokken in je hoofd op kunnen komen.

Marene liet in haar presentatie ook allerlei foto’s zien van book covers van politici. “Wat probeert deze politicus hier uit te stralen, denken jullie?” Het publiek zat geboeid te luisteren en deed volop mee aan de interessante doorkijkjes van Marene.

Na Marene kwam Vida Niazian vertellen over de invulling van Internationale Vrouwendag in het Stadstheater van Zoetermeer en de nieuwe organisatie #vrouwenvanzoetermeer

Fractievoorzitter van GL Jordy Boerboom praatte het geheel aan elkaar, stelde zowel Marene als Vida vragen. Ook de aanwezigen mochten vragen stellen.

Na de pauze barstte de strijd los om de lelijkste wisseltrofee: ‘goud’, rood en barstensvol chocolade. Dit onderdeel werd aan elkaar gepraat door raadslid van de PvdA Susanne Bout en de vragen waren deze keer verzonnen door Charlotte van Zeventer en Dominique Sandberg. Na een bikkelharde strijd (en veel gelach) werd de strijd gewonnen door het team ‘De Parelkettinkjes’, dat bestond uit drie jongeren, de gastspreker en onze oud-wethouder Taco Kuiper. Een gemengd team had dus ook deze keer weer de beste kansen.

Wij kijken terug op een hele leuke avond. Ook een keer aanwezig zijn? Vrijdag 31 mei is onze volgende avond ‘Politiek Café en Pubquiz’. Die gaat dan over de Europese verkiezingen van 6 juni. We weten nu al dat er minstens twee sprekers (van twee verschillende partijen) komen die verkiesbaar zijn. Dus save the date!