PvdA stelt vragen over weigering onderzoek jeugdzorg

18 september 2020

PvdA stelt vragen over de weigering van de gemeente Zoetermeer om mee te doen aan een onderzoek over kosten in de jeugdzorg

Deze week presenteerde onderzoeksplatform Follow the Money (FTM) het eerste deel van een onderzoek naar de jeugdzorg. Het is een onderzoek waarin gekeken wordt naar de stijgende kosten van de jeugdzorg en de oorzaken hiervan. In deze eerste publicatie constateert FTM vooral dat gemeenten nauwelijks willen meewerken en dat zij geen data en financiële gegevens beschikbaar willen stellen. Ook Zoetermeer heeft geweigerd mee te werken aan het onderzoek. De PvdA heeft daarover vragen aan het college gesteld.

“Wij zijn geschrokken van het feit dat de gemeente Zoetermeer kennelijk heeft geweigerd mee te doen aan dit onderzoek van Follow The Money”, aldus raadslid Susanne Bout. “Zoetermeer komt jaarlijks miljoenen euro’s tekort en dat komt vooral door de torenhoge kosten voor de jeugdzorg.” Zoetermeer probeert al jaren grip op de kosten voor jeugdzorg te krijgen en de mogelijke oorzaak voor de kostenstijging te achterhalen, in opdracht van de gemeenteraad. De gemeenteraad is vlak voor de zomervakantie zelfs een actie gestart genaamd ‘Raden in Verzet’, om meer geld aan het Rijk te vragen voor de kosten van de jeugdzorg. “Wij hadden dus verwacht dat Zoetermeer juist heel enthousiast zou hebben meegedaan aan dit onderzoek van FTM”, geeft Bout aan.

De Partij van de Arbeid vraagt de wethouder daarom waarom ze niet mee heeft gedaan aan het onderzoek en of Zoetermeer een goed beeld heeft van de verzamelde gegevens over de Zoetermeerse jeugdzorg. FTM geeft aan door te willen gaan met onderzoek naar de jeugdzorggelden en eventueel via de Wet Openbaarheid van Bestuur inzage te krijgen. Bout: “Gezien het feit dat er ook een belang is voor de gemeente Zoetermeer om meer inzage te krijgen in de jeugdzorggelden, hopen wij dat het college bereid is om alsnog medewerking te verlenen aan het FTM-onderzoek.”