Wat zou ú doen met 60 miljoen?

11 februari 2021

Wat zou ú doen met 60 miljoen?

Publieksactie PvdA over Enecogelden – deel 2

De gemeenteraad van Zoetermeer besloot in 2019 de aandelen in energiemaatschappij Eneco te verkopen. Dit leverde eenmalig een bedrag van 95 miljoen euro op. De PvdA vroeg inwoners precies een jaar geleden wat zij met dat bedrag zouden doen. Daarop kwamen meer dan 400 reacties binnen. Ondertussen zitten we in een coronacrisis en is er al 35 miljoen euro uitgegeven aan onder andere coronamaatregelen, steun voor verenigingen en de cultuursector, onderwijs, wmo en jeugdzorg. Daarom vraagt de PvdA opnieuw: wat zou ú doen met 60 miljoen?

“De PvdA vindt het heel belangrijk dat niet het college en de coalitiepartijen het geld in achterkamertjes onderling gaan zitten verdelen, maar dat de inwoners van Zoetermeer kunnen meedenken en met goede ideeën kunnen komen. Dat deden ze vorig jaar massaal, maar toen kwam corona ertussen. Een geplande bijeenkomst over deze ideeën kon toen helaas niet doorgaan”, licht fractievoorzitter Margot Kraneveldt toe. “Er is inmiddels al een flink deel van het geld opgegaan aan allerlei maatregelen, maar er blijft nog genoeg over om mooie dingen van te doen. Daarom vragen wij nogmaals, maar dan met de kennis van nu: wat zou ú doen met 60 miljoen?”

De PvdA is benieuwd of Zoetermeerders vanwege de corona-epidemie en de gevolgen daarvan voor diverse groepen in de samenleving nu andere keuzes zullen maken dan vorig jaar. De partij wil graag weten wat Zoetermeerders belangrijk vinden. Grote of kleine ideeën, voor veel of weinig geld, voor welke doelgroep dan ook: alles mag geopperd worden.

Iedereen die zijn of haar idee wil delen, kan vanaf 11 februari 2021 terecht op de speciale website www.60miljoen.nl.

Wat gaat de PvdA met alle ideeën doen?
De deadline is 22 maart. Daarna gaan we alle ideeën verzamelen. We gaan dan kijken hoe we iedereen die een idee heeft ingestuurd toch uit kunnen nodigen voor een digitale bijeenkomst. We bieden vervolgens alle ideeën aan het college en de gemeenteraad aan, waarbij we de beste ideeën extra onder de aandacht zullen brengen. En wie weet nemen we die straks wel over in de raad. De timing is perfect, want het college komt dit voorjaar met een ‘afwegingskader’ Enecogelden en bij het Perspectievendebat nemen we besluiten.