Een bankje voor Willem Benschop

Door Susanne Bout op 5 juli 2022

Een bankje voor Willem Benschop

Afgelopen september overleed Willem Benschop zeer onverwachts. Voor de PvdA Zoetermeer was Willem op dat moment voorzitter van de commissie die het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen schreef. Fractievoorzitter Margot Kraneveldt heeft enorm veel gehad aan zijn deskundige raad inzake verkeer en vervoer in en rond Zoetermeer en hij was adviseur van raadslid Susanne Bout over de Omgevingsvisie. Maar Willem was zoveel meer.

Willem was gezien en gekend in onze afdeling. En zoals Margot op zijn uitvaart aangaf: “Willem had de gave om los te komen van zijn eigen stokpaardjes en kon het geheel overzien. En ook nog eens, ondanks zijn enorme deskundigheid, zonder een groot ego, met veel ruimte voor anderen om mee te denken.” En, om het ook nog een beetje luchtig te houden: we gaan Willems kennis missen bij onze pubquizzen, waar hij steevast meedeed in team RoMaNiDo.

Willem Benschop was pas enkele jaren met pensioen. Hij was daarvoor directeur Vervoersautoriteit MRDH. Willem speelde een essentiële rol bij de komst van de RandstadRail en was ook betrokken bij de ontwikkeling van Station Lansingerland-Zoetermeer. Hij was ook bestuurslid van Reizigersvereniging Rover. Hij was lid van het team van ‘OV ombudsman’. Willem was sinds kort adviseur van de gemeente Zoetermeer, en betrokken bij ontwikkelgebied Bleizo en bij het stationsgebied de Entree. Ook voor het Bentwoud was Willem actief. (En dan zijn we waarschijnlijk nog zaken vergeten, want stilzitten deed Willem niet tijdens zijn pensioen.)

Maar Willem was bovenal een PvdA’er in hart en nieren. Vriendelijk, betrokken, aimabel, benaderbaar, geduldig, slim, inhoudelijk, verbindend, en ook heel grappig, op zijn eigen ingetogen manier. En een familieman, die trots vertelde over de kinderen en kleinkinderen. En over de uitstapjes en vakanties met zijn vrouw.

Al op Willems uitvaart ontstond het idee bij toenmalig wethouder Marc Rosier en raadslid Susanne Bout om iets te doen met een bankje.

En daarom stonden we afgelopen zaterdag 2 juli, op een mooie, zomerse zaterdagochtend, samen met familie, met mensen van de Klankbordgroep Bleizo en het stationsgebied Zoetermeer de Entree, leden van de fractie en de programmacommissie van PvdA Zoetermeer, met huidig wethouder Jan Iedema en oud-wethouder Marc Rosier (en nu manager OV bij de MRDH) en enkele betrokken ambtenaren op het perron van de RandstadRail van Station Lansingerland-Zoetermeer. En daar hebben we een herdenkingsplaat geplaatst op een bankje, voor een icoon uit het openbaar vervoer in Zoetermeer en een echte sociaal-democraat. Op de herdenkingsplaat staat:

Willem Benschop (†) 2021
Directeur Vervoersautoriteit MRDH en stuwende kracht achter het station Lansingerland-Zoetermeer

V.l.n.r.: Charlotte van Zeventer en Leo Welschen (programmacommissie PvdA Zoetermeer), Margot Kraneveldt en Susanne Bout (fractie PvdA Zoetermeer)

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout