Jaaroverzicht 2023: De PvdA werkt!

18 januari 2024

Jaaroverzicht 2023
De PvdA werkt!

De fractieleden van de PvdA Zoetermeer wonen al vele tientallen jaren in Zoetermeer en sommigen zijn hier geboren en getogen. We hebben ook allemaal een stevig netwerk in de stad. Wij zijn de lokale PvdA in Zoetermeer. Wij kennen de buurten, want we wonen er zelf. Wij kennen de scholen, want onze kinderen zitten er op. Wij weten wat er speelt in de winkelcentra, want we doen er zelf boodschappen. Ook wij wonen in Dorp, Driemanspolder, Seghwaert, Oosterheem, De Leyens.

Wij zitten in de haarvaten van de stad. En zo maken we samen de stad. Met u. En met jou.

We hebben regelmatig overleg met onze collega’s in de Provincie Zuid-Holland en onze collega’s in de Tweede Kamer (die daar de op-een-na-grootste fractie zijn sinds november 2023). En we hebben nauwe banden met de drie waterschappen die Zoetermeer rijk is.
Ons sociale beleid bereikt het kabinet, maar ook de bakker in Rokkeveen, de kapper in Buytenwegh en de makelaar in Meerzicht. Onze inzet zie je terug in de cultuursector in Zoetermeer, de inzet voor eerlijke processen voor de inwoners van Zoetermeer en in onze strijd tegen de wachtlijsten voor een woning.

In 2022 hebben we een overzicht gemaakt van de bereikte resultaten van de PvdA voor de periode 2018-2022. We waren tussen 2018 en 2022 de fractie met de meeste aangenomen moties.
Conclusie toen: als oppositiepartij krijgen wij tóch dingen voor elkaar!

Ook in 2023 was dat het geval.

Al met al hebben we in 2023 16 moties en amendementen aangenomen gekregen. Dit is het hoogste aantal van alle politieke partijen in de gemeenteraad.

Daarmee hebben we meer aan het beleid aangepast dan welke andere fractie ook. In totaal hebben we het Zoetermeerse beleid vooral socialer gemaakt. Deze moties hebben de Zoetermeerders en/of de gemeente Zoetermeer nagenoeg niks gekost. Het gaat vooral om: ga eens met elkaar in gesprek, geef de ander eens wat ruimte en controleer eens wat minder. Ook de amendementen zijn veelal kosteloos of met weinig kosten toe te passen. Voor het amendement Criteria per bestedingscategorie Duurzaamheidsfonds hebben we geld 2,5 miljoen euro extra vrijgemaakt uit spaargeld van de gemeente, om inwoners te helpen bij het verduurzamen van hun huizen.

Aangenomen moties PvdA:

Omgevingsvergunning noodlokalen De Piramide
De wachtlijsten voor nieuwe leerlingen bij IKC De Piramide zijn lang en het is fijn als broertjes en zusjes naar dezelfde school kunnen en niet naar een dependance hoeven. Daarom hebben we geregeld dat de vergunning voor de noodlokalen van IKC De Piramide verlengd is augustus 2025. Hiermee kreeg de school langer de gelegenheid om een oplossing te zoeken voor het feit dat de school overvol is.

Laagdrempelig en eerlijk aanvraagproces
De spelregels voor een aanvraag uit het Duurzaamheidsfonds waren erg ingewikkeld. Als inwoners, VVE’s, organisaties, verenigingen of bedrijven een aanvraag willen doen voor een bijdrage uit het Duurzaamheidsfonds, is het fijn als dat zo laagdrempelig mogelijk kan en dat men weet waar men aan moet voldoen om kans te maken. Ook vonden wij het niet fair als sommige groepen een flink budget uit het fonds krijgen en andere achter het net vissen, omdat het geld al op is of omdat het zo ingewikkeld is dat men het opgeeft. Daarom vraagt de motie om een helder aanvraagproces waarbij de diverse doelgroepen een eerlijke kans maken.

Hogere toeristenbelasting in percentages
Door een mooie samenwerking hebben we het voor elkaar gekregen om de hondenbelasting af te schaffen en de toeristenbelasting is nu anders ingericht. Hierdoor betalen de Zoetermeerders vanaf 2024 minder belasting en de toeristen meer.

Maak stembureaus écht inclusief
Ook personen met een handicap hebben het recht om deel te nemen aan het politieke leven. Het is mooi als ook zij betrokken worden bij het kiesproces, niet alleen als kiezer maar ook bij de bezetting van een stembureau. De gemeente Zoetermeer moet daarom samen met relevante partners in de gehandicaptenzorg onderzoeken of er bij hun cliënten belangstelling bestaat om aan de bezetting in een stembureau mee te doen en dit bij de Europese Verkiezingen in2024 op een aantal stembureaus deelname van verstandelijk gehandicapten in de bezetting mogelijk maken.

Integrale gebiedsvisie Van Doornenplantsoen
De gemeente gaat alvast beginnen met het nieuwbouw voor het MOTION Beweeg College, zonder naar de wensen voor het omliggende gebied te kijken (met behulp van een zogenaamde integrale gebiedsvisie). De motie roept op snel met de gebiedsvisie te komen, liefst nog vóór de verhuizing van het MOTION Beweeg College en om bij het maken van de gebiedsvisie belanghebbenden, zoals omwonenden, actief te betrekken. Volgens het college is het nog onbekend wanneer er een gebiedsvisie komt, omdat het voor dit college geen prioriteit heeft. Dit college negeert hiermee de wens van de buurtbewoners. De motie vraagt om te onderzoeken wat de gevolgen voor andere bouwprojecten zijn als we het Van Doornenplantsoen wel (meer) voorrang geven. Tot nu toe hebben we nog niks van het college gehoord.

Maak werk van het bufferbudget
Als mensen met een bijstandsuitkering (deels/tijdelijk) gaan werken, dan mogen gemeenten in bepaalde gevallen over het ‘teveel verdiende’ een deel van de uitkering inhouden. Hierdoor kunnen er maandelijks schommelingen ontstaan, waardoor mensen onder het bestaansminimum dreigen te komen. Dit brengt grote onzekerheid met zich mee en dit zorgt voor veel stress. Daardoor is de drempel om weer te gaan werken onnodig hoog. Om mensen te stimuleren om vanuit de bijstandsuitkering aan het werk te gaan, is het belangrijk zij stabiliteit in hun inkomen hebben. Het ‘bufferbudget’ kan daarbij een hulpmiddel zijn. Dit budget neemt de schommelingen en onzekerheid van inkomstenverrekening weg. Het bufferbudget is opgenomen in het concept wetsvoorstel Participatiewet in balans. De invoeringsdatum is 1 januari 2025.

Artikel 1 op muur raadszaal
Het gelijkheidsbeginsel en het verbod op discriminatie behoren tot de meest fundamentele beginselen van onze Nederlandse rechtsorde. Het stadhuis is het huis van alle inwoners van Zoetermeer, zonder onderscheid te maken op welke grond dan ook. Daarom wordt Artikel 1 van de Grondwet prominent en letterlijk in beeld gebracht in de raadzaal, met behulp van een Zoetermeerse kunstenaar.

Giften in de bijstand tot 1800 euro
De gemeente Zoetermeer heeft in 2021 de giftendrempel voor de bijstand opgehoogd naar € 1200 per jaar. De kosten van levensonderhoud zijn sindsdien echter flink gestegen. Er kan een positieve impact gerealiseerd worden op het dagelijkse leven van mensen in de bijstand die al veel stress hebben om rond te komen, zeker in deze dure tijden. Bijstandsgerechtigden krijgen daarom vanaf 1 januari 2024 een vrijstelling van giften tot € 1800 per kalenderjaar.

Een nieuw Zoetermeers theater
In 2017 is het Kwadranttheater gesloten. Er is een tekort aan culturele ruimtes zoals broedplaatsen, ateliers en speelruimtes in Zoetermeer. En het CKC en het Stadstheater zijn de enige twee instellingen die gericht zijn op optredens van (grote) (theater)gezelschappen. Zoetermeerse gezelschappen zoeken noodgedwongen steeds vaker naar alternatieven buiten Zoetermeer om hun theaterproducties te laten zien. Sinds juni 2022 berichtten media over een mogelijk nieuw theater aan de Van der Hagenstraat, maar dat is nog altijd niet in gebruik genomen. Door deze motie moet het college in gesprek gaan met betrokken partijen van de Van der Hagenstraat en hen proactief helpen om het theater zo snel mogelijk te openen.

Aangenomen amendementen PvdA:

Rol betrokken externe partijen meenemen
Het sluiten van de Mandelabrug en het verwijderen van een brugdeel heeft de gemeente Zoetermeer samen met het Rijk, de Provincie, Rijkswaterstaat, ProRail en vervoersmaatschappijen zoals de NS en HTM gedaan. Om een goed beeld te krijgen wie op welk moment en bij welke beslissing een rol had en wie uiteindelijk beslissingsbevoegd of eindverantwoordelijk was, moeten ook de externe partijen worden betrokken bij het onderzoek hiernaar. Dat helpt de gemeente Zoetermeer om het eigen handelen bij de ontstane situatie bij de Mandelabrug beter te kunnen beoordelen.

Kwijtscheldingsverordening belasting 2023 Hoogte vermogensnorm
Het Rijk geeft de ruimte om de vermogensgrens voor kwijtschelding in belastingjaar 2023 eenmalig maximaal te verhogen met € 2.000,- te verhogen bovenop de voorheen geldende vermogensgrens. De wethouder heeft in de commissievergadering aangegeven dat het college de ruimte die het kabinet biedt volledig te willen benutten. Om verwarring te voorkomen spreekt dit amendement dan ook niet meer van ‘een verhoging tot’ maar van ‘een verhoging met’ de door het kabinet voorgestelde bedragen.

Levensloopbestendig en betaalbaar
Alhoewel natuurlijk ook mensen uit andere wijken het recht hebben om zich op enig moment in te schrijven voor de huur of koop van een woning op deze locatie, zou het natuurlijk mooi zijn als inwoners uit Buytenwegh de Leyens die kleiner willen gaan wonen omdat de kinderen het huis uit zijn (empty nesters), in hun vertrouwde wijk kunnen blijven wonen. Dan moeten de woningen die bij De Sniep gebouwd gaan worden qua verkoopprijs of huurprijs natuurlijk wel haalbaar en dus betaalbaar zijn. Daarom spreekt dit amendement een voorkeur uit voor een mix van huur- en/of koopwoningen in het betaalbare en midden-segment en is de tekst aangepast naar: ‘bij voorkeur een mix van levensloopbestendige, betaalbare en middensegment huur en/of koopwoningen’.

Instandhoudingstermijn 15 jaar
Bij de bouwplannen bij De Sniep heeft de PvdA ook een extra voorwaarde toegevoegd: ‘lndien er betaalbare of middensegment huurwoningen zullen worden gebouwd, een instandhoudingstermijn van tenminste 15 jaar te hanteren’. De woningen moeten daardoor minstens 15 jaar huurwoningen blijven voordat ze eventueel in de verkoop kunnen worden gezet.

Criteria per bestedingscategorie Duurzaamheidsfonds
Bij de instelling van het Duurzaamheidsfonds werd 1/3 deel (€ 2,4 miljoen) bestemd voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Een alternatieve keuze zou zijn geweest om dit bedrag uit de reguliere begroting te halen, zodat de volle € 7,5 miljoen uit het Duurzaamheidsfonds ten goede zou kunnen komen aan duurzame initiatieven en aan eigenaar/bewoners.
Om dit bedrag toch voor deze twee categorieën te reserveren, wordt vanuit het RIF € 2,5 miljoen euro aan het Duurzaamheidsfonds toegevoegd, zodat er een mooi rond bedrag van € 10 miljoen in zit: 2,4 miljoen voor de gemeente en 7,6 miljoen voor Zoetermeer. We kunnen daarmee onze inwoners, instellingen en bedrijven nog beter helpen en ondersteunen. Zo jagen we de energietransitie steviger aan en maken we het vliegwieleffect groter.

Iets meer ruimte voor politieke partijen
Om een wildgroei aan verkiezingsmateriaal in de stad te voorkomen, wordt het zomaar zonder vergunning aanbrengen of plaatsen van verkiezingsmateriaal aan of bij openbare objecten in de stad en in de openbare ruimte aan banden gelegd of verboden.
Maar dit betekende concreet ook dat bijvoorbeeld een los bord, geplaatst bij een politiek kraampje, dat na een activiteit gewoon weer netjes wordt meegenomen, ook niet mag.
Om misverstanden en discussies te voorkomen, maakt dit amendement helder dat losstaande borden, banners of beachvlaggen wel zijn toegestaan, als ze er tijdelijk staan voor de duur van de politieke activiteit en binnen een straal van 2 meter rondom die activiteit. Dan is duidelijk dat dergelijke objecten bij de activiteit horen.

Mediabeleid door mensen die actief in Zoetermeer (willen) zijn
De PvdA kwam met een tekstaanpassing in het Raadsvoorstel over het lokale mediabeleid, waardoor er een voorwaarde is opgenomen dat er voor mediaorganisaties en journalisten die mee willen doen aan het participatietraject een (actieve) link met Zoetermeer moet zijn.

Samenwerking met GroenLinks

Dit resultaat hadden wij niet zonder de samenwerking met GroenLinks kunnen bereiken. Zij steunen alle voorstellen van de PvdA en wij steunen alle voorstellen van GroenLinks.
GroenLinks heeft in 2023 10 moties en amendementen aangenomen gekregen.

Aangenomen moties GL:

Maak van de bijzondere bijstand bij verhuizing een gift
De motie verzoekt het college te onderzoeken wat de (maatschappelijke) kosten en baten zijn wanneer de eerste verhuizing binnen of naar Zoetermeer als gift wordt gegeven binnen de bijzondere bijstand.

Schone lucht letterlijk van levensbelang
Het college moet in gesprek gaan met de GGD over collectieve oplossingen voor de regio Haaglanden; en de raad uiterlijk voor het Voorjaarsdebat informeren over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen (inclusief impact en kosten) die genomen kunnen worden.

Leeragenda inzetten voor het fysieke domein
De motie verzoekt het college met behulp van de ‘Leeragenda van de Raad’ de gemeenteraad te betrekken bij de ontwikkeling van het integraal programma voor de buitenruimte (als uitwerking van de Omgevingsvisie 2040).

WMO-voorzieningen bij progressieve aandoeningen
Hiermee wil GL het college onderzoek laten doen om te waarborgen dat de benodigde hulpmiddelen en ondersteuning beschikbaar gemaakt worden voor inwoners die een progressieve aandoening hebben en/of in de palliatieve levensfase zitten, zoals bijvoorbeeld ALS. Aanvragen voor WMO moeten versneld worden afgehandeld en patiëntenfederaties en experts moeten bij het onderzoek worden betrokken.

Woningbouw Zwaardslootseweg die aansluit bij draagkracht van Buytenwegh
Verzoekt het college woningbouw te ontwikkelen op het baggerdepot Zwaardslootseweg voor een doelgroep die de sociale draagkracht van de wijk versterk en te onderzoeken of hier een mogelijkheid is om woningen voor empty nesters te ontwikkelen.

Inwoners op tijd informeren
Voortaan moeten Inwoners al bij bekendmaking van een onderzoek over mogelijke woningbouwontwikkeling te informeren en aan te geven wanneer zij betrokken zullen worden.

Aanjagen vergroening Zoetermeer
Het college moet onderzoeken op welke manier bestaande woninghuurder, woningeigenaren, vastgoedeigenaren en woningcorporaties verleid kunnen worden om hun bezit te vergroenen om daarmee het groene karakter van de stad te versterken en de uitkomsten verwerken in de ‘uitvoeringsagenda klimaatadaptie’.

Aangenomen amendementen GL:

Inzicht in behaalde resultaten
Om ervoor te zorgen dat de gemeente raad goed geïnformeerd is over de energietransitie is het belangrijk dat van de vastgestelde doelstellingen periodiek (minimaal jaarlijks) overzichtelijke resultaten gepresenteerd worden en daarbij de doelen aangeven in relatie tot het (eind)resultaat zoals beschreven. Het gaat om resultaten zoals het aantal woningen aardgasvrij, het aantal woningen die het isolatiedoel bereikt hebben en het lokaal duurzame opgewekte vermogen.

Reëel perspectief voor daklozen
In de Huisvestingsverordening is een bepaalde zin over voorwaarden voor daklozenopvang geschrapt. Er is namelijk landelijk wetgeving onderweg over dit onderwerp (toelichting op urgentie voor daklozen). De wethouder had aangegeven deze zin te schrappen, maar was dit per abuis vergeten. Het amendement regelde dit alsnog.

Motie Zeg Ja tegen de Ja-Ja sticker niet afgedaan
In de ‘Afdoening moties’ werd ook de motie Zeg Ja tegen de Ja-Ja sticker genoemd. Deze is echter wat GL betreft nog niet afgedaan. De motie is met dit amendement van de lijst geschrapt. De motie moet in de toekomst nog worden uitgevoerd.

Opgeteld zitten PvdA en GL dus zelfs op 26 moties en amendementen in 2023! De fractie van PvdA Zoetermeer is blij met de behaalde resultaten en blij met de samenwerking met de fractie van GroenLinks Zoetermeer.