Klimaatdebat door DuurSamen

Door Susanne Bout op 9 november 2023

Klimaatdebat door DuurSamen

Gisteren waren diverse mensen van GroenLinks en PvdA aanwezig bij het klimaatdebat van de Stichting Duursamen Zoetermeer, georganiseerd in samenwerking met het Debatbureau, het Unesco-team en het Greenteam van het Alfrink College. Daar vertelden zes politieke partijen hun standpunten voor de Tweede Kamerverkiezingen over klimaat, bestaanszekerheid en democratie.

De leerlingen en de andere aanwezigen gingen in gesprek met Jeroen Postma (nr 29 op de kieslijst van GroenLinks-PvdA), Malcolm Jones (nr 16 op de kieslijst van PvdD), Margreet de Vries (nr 33 op de kieslijst van D66), Rob Wessels (nr 43 op de kieslijst van NSC), Francijn Brouwer (fractievoorzitter van CU-SGP Zoetermeer en aanwezig bij het debat namens de Christen-Unie) en Klaasjan de Jong (oud-wethouder van CDA Zoetermeer) naar aanleiding van stellingen.
De eerste stelling over het klimaat werd ingeleid door de leerlingen van het Alfrink en een filmpje. De tweede stelling ging over bestaanszekerheid, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en circulaire economie en werd ingeleid door Patrick Verhoef, directeur van Werkbedrijf De Binnenbaan. De laatste stelling werd ingeleid door Evita van Amnesty International, waarbij het ging om de instemming(srecht) van jongeren met betrekking tot klimaatbeleid. Geen stemrecht, wel recht om te demonstreren?

Het was een mooie debatavond. Heel erg leerzaam en inhoudelijk, maar met eigenlijk een magere opkomst. Jammer, maar misschien speelde het klimaat…. het weer ons parten. Regen, regen en ……

Jeroen Postma, 29 op de lijst GroenLinks-PvdA, sprak namens ons. Hij was helder in zijn antwoorden, waarbij hij zich regelmatig tot de leerlingen wendde. Wat ons betreft: geslaagd!
Nu nog voldoende stemmen en dan de Tweede Kamer in!

Geschreven door Klaas Dijkhuis (GroenLinks Zoetermeer) en Susanne Bout (PvdA Zoetermeer)

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout