De nieuwe directeur van Museum De Voorde

Door Susanne Bout op 12 november 2018

De nieuwe directeur van Museum De Voorde

Wethouder Paalvast overhandigde op 2 november aan Sabine Huls, de nieuwe directeur van het Stadsmuseum, de sleutel voor de nieuwe locatie van het Zoetermeerse museum. Het nieuwe museum kreeg ook een nieuwe naam: Museum De Voorde. Een voorde is een doorwaadbare plaats in een beek of rivier. In plaatsnamen komt het woord voorde (of een variant daarvan) nog regelmatig terug, denk aan Amersfoort, Coevorden, Zandvoort, maar ook Vilvoorde, Oxford en Frankfurt. Een andere naam voor een voorde is een drecht (Dordrecht), een trecht (Utrecht) of een tricht (Maastricht).

Zoetermeer is een oud veengebied. Daar had je ook diverse doorwaadbare plaatsen. Een doorwaadbare plaats is een oeververbinding, een plaats waar mensen van de ene kant naar de andere kant kunnen, een plaats waardoor mensen contact met elkaar kunnen houden. En dat is wat Sabine Huls met het nieuwe museum voor ogen heeft: mensen verbinden. In het museum, maar ook daarbuiten, zodat er meer begrip is voor elkaar. Daarom wordt Museum De Voorde een vernieuwend museum dat gaat over mensen, identiteit en het dagelijks leven. Niet alleen Zoetermeer, maar heel Nederland staat daarbij centraal.

Al een paar weken voor de sleuteloverdracht had mijn collega Marissa van der Tol een datum geprikt om een keer nader kennis te maken met de nieuwe directeur van het museum. En zo kwam het dat Marissa en ik een paar dagen na de sleuteloverdracht bij Sabine aan tafel zitten voor een kopje koffie om eens te bespreken wat er speelt in de politiek en wat de plannen zijn voor het nieuwe museum.

De nieuwe locatie van Museum De Voorde, Zuidwaarts 2, is nog een bouwterrein, dus we zaten nog in ’t Oude Huis, waar het Stadsmuseum nog een paar dagen gevestigd was. (Gisteren gingen de deuren van het Stadsmuseum definitief dicht. Vanaf nu wordt er hard gewerkt aan de overgang naar de nieuwe locatie.)

Wethouder Paalvast overhandigt de sleutel aan museumdirecteur Sabine Huls.

Het gesprek begint meteen op een verfrissende manier. Daar waar anderen vaak vragen “wat kan de politiek voor mij doen”, vraagt deze directeur “wat kan het museum voor de politiek betekenen?” Sabine vraagt zich af hoe het museum kan helpen bij de problemen die nu spelen in Zoetermeer: de tekorten op de jeugdzorg, (zorgen over) de mogelijke hoogbouw op de Markt. Zo hebben wij de zaak nog nooit bekeken. Dit is nieuw. Dat is leuk! We hadden dan ook niet meteen een pasklaar antwoord op de vragen. We hebben dus nog wel wat huiswerk te doen. Wij moeten gaan omdenken. Want: Hoe kan een museum helpen bij vraagstukken over woningnood, jeugdzorg en bijvoorbeeld toegankelijkheid van openbare gebouwen?

Een nieuwe directeur, een nieuw museum, een nieuwe naam, een nieuwe impuls. Dat is na het gesprek wel duidelijk. Wij zijn erg enthousiast de deur uitgelopen. We hebben afgesproken contact met elkaar te blijven houden en minstens eens per jaar met elkaar om de tafel te gaan zitten over de stand van zaken.

Museum De Voorde opent april 2019 haar deuren met de tentoonstelling ‘Dit zijn wij’, die gaat over de zes generaties van na de oorlog tot nu. Hoe heeft de generatie waarin jij opgegroeid bent invloed gehad op je ontwikkeling? Via interactieve elementen en een spel kunnen jong en oud ervaren wat de overeenkomsten tussen de verschillende generaties zijn en wat ons onderscheidt. Het spel nodigt ook uit in gesprek te gaan met andere museumbezoekers. Wij zijn geprikkeld door de ideeën die we daarover van Sabine Huls hebben gehoord en wij gaan zeker kijken!

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout