Verkiezingen én Internationale Vrouwendag

Door Susanne Bout op 7 maart 2023

Verkiezingen én Internationale Vrouwendag

Raadslid Susanne Bout ging langs bij het PraatHuis, dat tweewekelijks wordt georganiseerd door het Gilde SamenSpraak, in Meerzicht. Vrijwilligers helpen daar anderstaligen om beter Nederlands te leren spreken. Het PraatHuis is een gezellige middag, waar Nederlands sprekende mensen anderstaligen kunnen ontmoeten en vice versa. Susanne mocht komen vertellen over de verkiezingen (15 maart) en over Internationale Vrouwendag (8 maart). Susanne gebruikte veel plaatjes om dit moeilijke verhaal te vertellen, zodat het voor iedereen duidelijk werd waar het over gaat.

Susanne legde uit:

• Bij de Provinciale Statenverkiezingen gaat het over wonen, ov, (snel)wegen en de fiets, werk/economie, klimaat & groen en energie.
  • Bij de waterschapsverkiezingen gaat het over droge voeten, waterstanden en schoon, voldoende en veilig drink- en zwemwater.
  • Bij het gedeelte over Internationale Vrouwendag vertelde Susanne over het ontstaan van de vrouwenbeweging eind 19e eeuw, over de invulling van Internationale Vrouwendag in verschillende landen en in verschillende jaren (begin van de 20e eeuw, jaren 70 en nu) en over de viering van Vrouwendag dit jaar in Zoetermeer.

Deze onderwerpen konden tot slot mooi aan elkaar geknoopt worden door dit te combineren met informatie over Stem op een vrouw.

Susanne: “Dit is de 3e keer dat ik een lezing mocht geven bij het Praathuis. Ik heb er ook al eens verteld over de gemeenteraadsverkiezingen en over Prinsjesdag. Als bestuurskundige, gemeenteraadslid en voorvechter van gelijke rechten vond ik dat elke keer leuk, maar deze lezing vond ik de leukste van de drie. Het onderwerp maakte heel wat los bij de aanwezigen. En dat is natuurlijk de bedoeling van het Praathuis: dat mensen erover gaan praten met elkaar. We hebben samen over een hoop mooie onderwerpen gepraat en de anderstaligen konden zo goed hun Nederlands oefenen.”

Stemadvies geeft Susanne niet bij deze bijeenkomsten, want het is tenslotte aan de mensen zelf om te bepalen op welke partij ze willen stemmen. Ze heeft iedereen aangeraden op mijnstem.nl te gaan ontdekken welke partij bij je past. Susanne voegt daaraan toe: “En dan natuurlijk op een vrouw stemmen.” 😉

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout