Onze vierde campagneweek

1 maart 2022

Onze vierde campagneweek

Ook in ons overzicht zit enige logica, dus na de derde campagneweek volgt de vierde! Deze week startte op 22 februari en liep tot en met de 28e van februari. En wat hebben we weer veel gedaan deze week, die in het teken stond van het thema

22 februari:
Onze aandacht ging deze week uit naar de man die al 4 jaar commissielid is voor de portefeuilles Financiën, Werk/Inkomen & Economie en Sport: Sicco Louw.
Sicco staat net als de vorige keer op nummer 3 van onze kieslijst. Vorige keer bleek dit net niet genoeg te zijn voor een raadszetel, maar we gaan ervan uit dat dat dit keer wel het geval zal zijn. En dat is mooi, want Sicco is een aanwinst voor onze fractie gebleken, de afgelopen vier jaar. Meer weten over Sicco? Klik op deze link.

23 februari:
Op woensdag de 23e ging ons animatiefilmpje over fijn en betaalbaar wonen online.

Het was ook de dag van eerste verkiezingsdebat: georganiseerd door het ILOZ en gehouden bij Mbo Rijnland over en vooral mét jongeren. De vragen aan de (toekomstige) politici werden gesteld door de jongeren zelf. Voor veel studenten was dit hun eerste kennismaking met de politiek. Sommigen van hen mogen al stemmen, anderen nog net niet, maar de vragen die ze bedacht hadden waren stuk voor stuk steengoed! De vragen gingen over wonen, stages, discriminatie, schulden, groen in de stad, etc.

Voor de PvdA waren Susanne Bout en Yuri Nikerk aanwezig. Susanne en Yuri vonden het erg geslaagd. En het was leuk om met de studenten in gesprek te gaan over onze plannen voor jongeren- en studentenwoningen, over een mbo-campus, het voorkomen van schulden, de verantwoorde keuze tussen bouwen en groen, onze plannen tegen eenzaamheid door activiteiten in jeugdhonken en door zorg in de wijk (dichtbij huis), etc.

Daarna hadden in de avond we nog een fractievergadering ‘light’ voor de kandidaat-raadsleden: wie kon schoof aan en kreeg de laatste stand van zaken te horen over de campagne en de plannen voor de komende week.

24 februari:
We begonnen de dag met een plaatje van de PvdA (landelijk) over de gasrekeningen die voor veel mensen onbetaalbaar is geworden. Zie ook: https://www.facebook.com/photo/?fbid=317679623736184

Op deze dag vond ook het tweede verkiezingsdebat plaats: het ondernemersdebat, georganiseerd door Netwerk Zoetermeer. Namens de PvdA waren Sicco en Nilüfer daarbij aanwezig. Ook zij vonden het erg leuk om dit te doen, en om met ondernemers in gesprek te gaan over onze plannen voor hulp bij herstel na corona, ruimte voor evenementen (toegankelijk voor álle inwoners), levendige wijkwinkelcentra, etc.

En om 20.00 uur hebben we op Facebook aandacht besteed door een vooraankondiging van ons Woonmanifest met GroenLinks van zondag de 27e; een actie in het Stadshart.

25 februari
Op de 25e plaatsten we een artikel dat 2 dagen daarvoor in het AD stond over ons standpunt over de Tour de France. Niemand weet al óf de Tour naar Rotterdam komt. Maar in de hoop dát ie komt, wil het college alvast € 200.000 uitgeven. Daar hebben wij tegen gestemd. Maar de meerderheid beslist in de raad en dus geven we alvast 2 ton uit om de wielrenners misschien 6 minuten door Zoetermeer te laten fietsen in 2024 of 2025.

Daarna bleek er op de 24e ook nog een artikel in het AD te zijn verschenen over de lekkere hapjes die bij Margot Kraneveldt en Susanne Bout op tafel stonden tijdens de raadsvergaderingen in lockdown. Wij wisten niet dat dit kleine feitje een heel artikel waard was, maar het AD wel. 😉 En dat leuke artikel hebben wij dus op 25 februari op fb gezet.

En natuurlijk wilden we ook nog iets over onze campagne plaatsen. Op deze vrijdag was onze 10-punten-flyer over Wonen aan de beurt.

En als allerlaatste hebben we op deze dag ook nog een een-tweetje uit het Streekblad geplaatst op onze website. In dit artikel stellen Susanne Bout en onze ‘concullega’ Marijke van de lokale partij Zó elkaar een paar vragen over de politiek. Dat leverde zowaar een hele pagina in het Streekblad op.

26 februari
Op zaterdag de 26e waren er twee teams op pad voor de PvdA.

Het ene team ging flyeren in de Dorpsstraat. Daar gingen zij met inwoners in gesprek, voornamelijk over het afvalbeleid van de gemeente. Inmiddels hebben de meeste Zoetermeerders van 18 jaar en ouder twee stempassen thuisgestuurd gekregen: een stempas voor de gemeenteraadsverkiezingen en een stempas voor het raadgevend referendum over het afvalbeleid. In de gesprekken bleken nog veel vragen over het afvalbeleid.

Het andere team ging op pad met leden van onze 3 waterschappen en met de Hoogheemraad van Rijnland Thea Fierens. Een bezoek van Thea is altijd leuk. Zij is ook van de PvdA en een oude bekende voor ons. En dat praat natuurlijk gemakkelijk. Dankzij de organisatie van lijsttrekker Margot Kraneveldt en oud-raadslid Anja van Zantvoort, die nu voor PvdA Rijnland actief is, liep dit werkbezoek op rolletjes.
De waterschappen zijn erg geïnteresseerd in de Zoetermeerse (bouw)plannen en de rol die waterschappen daarin hebben. Gesproken is over het groen (natuur), het blauw (water), de biodiversiteit en klimaatadaptatie.

27 februari
Op zondag de 27e vond de eerder in de week aangekondigde actie plaats waarbij het Woonmanifest van PvdA en GroenLinks centraal stond. De twee partijen stellen daarin 10 concrete maatregelen voor om de woningmarktcrisis in Zoetermeer aan te pakken. De actie eindigde met een protestmars door het Stadshart.

28 februari
In de middag hebben we ons overzicht online gezet van wat we allemaal bereikt hebben en willen bereiken op het gebied van wonen.

En zo zijn we klaar met week 4 van de campagne. De ‘hete fase’ zoals we dat noemen breekt nu echt aan: over 2 weken, op 14 maart,  gaan de stembussen open. Tot en met 16 maart blijven wij heel erg ons best doen om zoveel mogelijk mensen op de PvdA te laten stemmen.

Wil je uitgebreidere informatie over onze activiteiten en/of dagelijks een berichtje lezen over onze acties, kijk dan op https://www.facebook.com/pvda.zoetermeer.

Terugkijken op onze eerdere campagneweken?