Introductiecursus Progressieve lokale politiek

Door Marga van der Tol op 20 september 2024

Introductiecursus Progressieve lokale politiek

Voor wie
Groen Links (GL) en de Partij van de Arbeid (PvdA) bieden deze cursus aan iedereen aan die erover nadenkt actief te worden als fractie- of commissielid, in het bestuur of op een andere manier zoals meedenken over het verkiezingsprogramma, een netwerk onder jongeren opzetten of een verkiezingscampagne organiseren.
Om deel te nemen aan de cursus hoef je geen lid te zijn.

Korte inhoud
De cursus biedt inzicht in de beginselen en idealen van progressieve politiek en de waarden van GL en de PvdA.
Je maakt kennis met de rollen, taken, verantwoordelijkheden en verhoudingen binnen de lokale politiek: wat is de functie van de gemeenteraad en wat die van het College? Wat doe je als raadslid en hoe doe je dat? Hoe bereid je een motie voor? Hoe onderhandel je?
Je krijgt inzicht in het functioneren van de Tweede Kamer en de provincie, en de verhouding met de lokale politiek. Wat komt op raadsleden af de komende jaren?
Aan de orde komt de omgang met de pers. En wat is je doel bij het inzetten van de sociale media? Welke woorden gebruik je? Wat doe je om zichtbaar te zijn voor de bewoners van je gemeente? Hoe maak je je communicatie effectief?
In een ‘raadsspel’ breng je het geleerde in de praktijk, en doe je ervaring op als raadslid. De deelnemers worden ingedeeld in fracties. Het lot bepaalt welke politieke partij je vertegenwoordigt. Je bereidt een debat voor, en gaat ook met ‘andere partijen’ in debat om je standpunten te verdedigen.
We ronden op een gezellige manier af met een terugblik op ieders motivatie, de vraag waar je interesse ligt en wat aansluit bij jouw competenties.

Data en plaatsen
De GroenLinks- en PvdA-afdelingen van Delft, Leiderdorp, Leidschendam-Voorburg,  Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer organiseren gezamenlijk de introductiecursus. De cursusdata zijn woensdagavonden 22 januari, 5 februari, 19 februari, 5 maart, 19 maart en 2 april 2025, steeds in één van de genoemde gemeenten.

Waarom
Over twee jaar in 2026 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. Politieke partijen bereiden zich daar inmiddels op voor met bijvoorbeeld het samenstellen van verkiezingsprogramma’s en kandidatenlijsten. De introductiecursus sluit aan bij deze voorbereidingen.

Privacy
Persoonlijke gegevens van de deelnemers worden tijdens de (voorbereiding van de) cursus  gedeeld met de contactpersonen en andere deelnemers. Na de evaluatie van de cursus  vernietigen we de gegevens. Als oud-deelnemer kun je met de betreffende lokale contactpersoon afspraken maken over het gebruik van je gegevens.
Persoonlijke gegevens worden niet met derden gedeeld of gebruikt voor doeleinden buiten de cursus.

Aan de deelname aan deze cursus zijn geen kosten verbonden.

Informatie en aanmelden
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marjan Sieben.
Aanmelden: stuur uiterlijk woensdag 13 november 2024 een mailtje met een korte motivatie naar Marjan Sieben.