Groot Zoetermeers Dictee 2020

Door Susanne Bout op 17 februari 2020

Groot Zoetermeers Dictee 2020

Op zaterdag 15 februari werd het Groot Zoetermeers Dictee (voor de tweede keer) gehouden. Dit keer op het Erasmus College. Het dictee is een initiatief van de Lionsclubs Soetermare en De Meerbloem. Docenten van de vier middelbare scholen van Zoetermeer hebben het dictee geschreven.

Ook dit jaar deed een team van PvdA Zoetermeer mee aan het Groot Zoetermeers Dictee, dat weer prima is voorgedragen (gedeclameerd, zie zin 11) door onze burgemeester. Met een teamgemiddelde van 30,25 fout bleven Marissa, Susanne, Sicco en Pien onder het gemiddelde van 33,9 en versloegen we op deze gezellige middag de collega’s van D66 en Groen Links.

Maar zoals stadsdichter Robbert Roos afsloot: meedoen is belangrijker dan winnen, want taal verbindt! Het mooie bedrag van € 5000 is opgehaald voor de VoorleesExpress. Fijn om te zien hoeveel vrijwilligers zich inzetten om taal- en leesvaardigheid van ouders en kinderen te vergroten. Met dank aan onder meer de Lions en Het Streekblad voor de organisatie.

Hieronder de volledige juiste tekst van het dictee, met als titel “Een boekje opendoen”.

1. Na een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek wordt uit-en-ter-na* gevorst naar de oorzaak van het achenebbisje leesvaardigheidsniveau in Nederland. (*uit-en-ter-na of uit-en-te-na)
  2. Wijd en zijd zag men de haren van docenten Nederlands te berge rijzen bij dit gênante nieuws, terwijl de cynici bovendien een déjà-vugevoel hadden.
  3. Is het een broodjeaapverhaal dat vijftienjarigen de voorkeur geven aan sms’en, instagrammen, chatten, ipadden et cetera boven het impopulaire lezen?
  4. Zij zijn nochtans geen ideeëloze dommeriken, maar hebben desalniettemin de pee in als ze irrelevante, niet-authentieke teksten moeten lezen.
  5. Eens temeer blijkt het immense belang van de charitatieve stichting VoorleesExpress die gebruikmaakt van de kosteloze en belangeloze inzet van aimabele en nooit chagrijnige vrijwilligers.
  6. De VoorleesExpress beïnvloedt de intensiteit van voorlezen door ouder en kind en verrijkt daarbovenop de taalentourage in huis.
  7. De voorlezer initieert zo in een een-tweetje met de ouder een taliger milieu.
  8. Het zou van naïviteit getuigen te denken dat deze enthousiaste organisatie het eraf kan brengen zonder substantiële financiële assistentie.
  9. Daarom gaan vele Lions vandaag op-en-top gemotiveerd ertegenaan om door middel van deze goededoelenactie weer een mooie recette te creëren.
  10. Een valentijnscadeau zou een ietsepietsie als mosterd na de maaltijd komen, maar deze volontairs hopen de thesaurier van de VoorleesExpress wel een interessant douceurtje te kunnen offreren.
  11. Onze afscheidnemende burgervader heeft zich daarom ten tweeden male op-en-top geprepareerd op het declameren van de hem ge-e-mailde tekst.
  12. Geëmotioneerd nemen wij afscheid van onze burgemeester en van de originele wijze waarop hij zelfs de meest oubollige woorden weer up-to-date laat klinken.

Susanne Bout

Wonen in Zoetermeer, in een grote stad met veel groen en veel water, is fijn. Het verenigingsleven bloeit in Zoetermeer en Zoetermeerders doen vaak en veel vrijwilligerswerk. Maar niet iedereen kan meedoen tegenwoordig. Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe geweldig het is als mensen of organisaties je kunnen helpen om vooruit te komen in

Meer over Susanne Bout