Resultatendebat

Door Sicco Louw op 10 juni 2023

Resultatendebat

Op maandag 5 juni jl. vond het Resultatendebat plaats. Dit is een jaarlijks terugkerend groot debat dat terugkijkt op het vorige jaar. In dit geval dus:

Hoe is het beleid door de gemeente Zoetermeer uitgevoerd in 2022?

Heeft het college gedaan wat ze in 2021 beloofd hebben te gaan doen? Zijn de doelen behaald? Heeft het beleid geleid tot tevreden inwoners? Dit jaar mocht raadslid Sicco Louw de speech van 4 minuten houden. Klik hier voor de spreektekst van Sicco.

Tijdens het Resultatendebat heeft onze fractie aandacht gevraagd voor de dienstverlening van de gemeente. De waardering van inwoners en ondernemers over de dienstverlening daalt. De wachttijden zijn toegenomen, zowel bij de publieksbalies als bij het gemeentelijk infopunt. Mensen moeten vaak lang wachten op een antwoord of op een reactie op een melding. Als die al komt. De waardering van ondernemers is op een dieptepunt beland met een 6,2. Slechts 10% van de ondernemers is telefonisch gelijk geholpen. En 10% hoorde na een melding niets meer van de gemeente. Digitaal halen we het rapportcijfer ook niet. De participatietrajecten scoren ook nog steeds laag. Burgers geven hieraan slechts een 6,4 (6,8 begroot). Nog steeds hoort de fractie te vaak terug dat participatie wordt ervaren als een doekje voor het bloeden. Dat de gemeente niet luistert en alleen maar zendt. In plaats van gebruik te maken van de kracht van onze inwoners en ondernemers om samen met hen ontwikkelplannen op te stellen. Het college heeft beterschap beloofd en gaat vanaf dit jaar ook meer ambtenaren inzetten.

Voor de PvdA misschien wel bij de wezenlijkste manier van dienstverlening is hulp bieden aan onze inwoners, ondernemers en verenigingen die dat echt nodig hebben. Om mensen weer geloof te geven in hun eigen toekomst. Om te zorgen voor bestaanszekerheid, kansengelijkheid en een gezond leven. Dankzij de PvdA kent Zoetermeer een financieel noodfonds van 2 miljoen euro van waaruit inwoners en ondernemers geholpen kunnen worden via verschillende maatschappelijke partners in de stad. Maar bereiken we wel alle mensen die een beroep kunnen doen op dit fonds. Is er voldoende ambtelijke capaciteit, ook bij de wijkloketten van Inzet en het geldpunt, om iedereen die dat nodig heeft te helpen?

Volgens de PvdA is de gemeentelijke dienstverlening niet op peil. En dat heeft gevolgen voor de dienstverlening aan onze inwoners, verenigingen en ondernemers. Met een positief saldo van 29 miljoen euro heeft Zoetermeer haar schatkist goed op orde. Hoewel veel incidenteel geld, zijn structurele verbeteringen nodig aan onze dienstverlening. We hebben een capaciteitsprobleem in onze ambtelijke organisatie. Er zijn te weinig ambtenaren. Ziekteverzuim en werkdruk zijn hoog, cijfers over onze dienstverlening te laag. De PvdA ziet dan ook graag een investering in ons ambtelijk apparaat. Met als gevolg:

–             Meer en sneller contact met ambtenaren
–             Meer en sneller prioriteiten kunnen oppakken
–             Meer inwoners bereiken die onze hulp nodig hebben

Het college geeft toe dat de dienstverlening beter moet en gaat meer ambtenaren inzetten.

Sicco Louw

Hier sta ik voor: 1. Bestaanszekerheid voor iedereen 2. Samen leven, samen zorgen voor elkaar en de stad, betrokkenheid 3. Zoetermeer als fijne woon- en leefstad Het grootste ideaal van de PvdA is dat iedereen kans heeft op werk. Dat levert namelijk niet alleen inkomen op, maar ook een betekenis in deze maatschappij. En natuurlijk

Meer over Sicco Louw