Onze zesde campagneweek

14 maart 2022

Onze zesde campagneweek

Onze zesde en laatste campagneweek was weer ongeveer gelijk van opzet als de andere weken. Deze week stond in het teken van

Wijken

De week startte op 8 maart en loopt tot en met vandaag, de 14e. En het is wat afgezaagd: maar wat hebben we ook deze week weer veel gedaan!!

8 maart:
Onze aandacht ging deze week uit naar onze nummer 2 op de kieslijst: Susanne Bout. Susanne is de afgelopen 4 jaar raadslid geweest, en daarvoor nog commissielid, fractiemedewerker, secretaris van de afdeling en campagnecoördinator. Dit manusje van alles staat nu op nummer 2 van onze kieslijst, net al de vorige keer. Ze heeft een flyer met 15 actiepunten, en een eigen website waar ze vertelt over haar werk als politica. Meer weten over Susanne? Klik op deze link.

Op 8 maart hebben we verder nog aandacht besteed aan een radiospotje dat Sicco voor ZFM heeft ingesproken. Daar bleken beelden van te zijn. Je ziet alleen amper dat het Sicco is, maar toch:

Op deze dinsdag ging ook ons eerste filmpje met gebarentaal online, genaamd: “Fijn en duurzaam wonen”. Omdat we contact opnamen met WeZoDo vonden we Charissa, die voor ons wilde tolken.

En op 8 maart is het natuurlijk Internationale Vrouwendag en dus hebben we de vrouwen die zich regelmatig in hun vrije tijd op de een of andere manier inzetten voor de PvdA Zoetermeer in het zonnetje gezet. Alle vrijwilligers zetten zich in op hun eigen manier, passend bij hun levensfase, interesse, agenda en karakter, maar we waarderen de inzet enorm.

9 maart:
Op woensdag de 9e hebben we de aankondiging van het debat van die avond gedeeld: het verkiezingsdebat in het Stadstheater, een co-productie van Stadstheater, De Boerderij en de gemeente.

Op 9 maart ging ook ons animatiefilmpje online over “Thuis in jouw buurt”. Het filmpje gaat over fijn en veilig wonen in een prettige, groene wijk waarmee mensen zich verbonden voelen.

In de avonduren waren veel mensen van PvdA Zoetermeer in het Stadstheater te vinden, daar komt verderop in deze samenvatting een verslagje van.

10 maart:
Op donderdag 10 maart ging ons tweede filmpje met gebarentaal in de ochtend online. Deze heet “Wijken en werken”.

En in de loop van de middag stond het verslagje van het verkiezingsdebat in het Stadstheater op Facebook. Het debat zelf viel een beetje tegen, eerlijk gezegd. Dat lag, denken wij, deels aan de vragen (die te eenzijdig voornamelijk over cultuur gingen), deels aan de verdeling van de partijen in de vragenronden. De zaal was niet gevuld met zwevende kiezers, dus of de kiezer hier nou heel veel aan heeft gehad, dat betwijfelen wij, maar het was wel een gezellige avond.

Wat het onderwerp van deze debatavond betreft was Margot namens de PvdA duidelijk cultuur verdient meer waardering.

Rond een uurtje of 16 besteedden we aandacht aan onze flyer “Onze 10 punten over een fijne, veilig buurt”. Onze plannen voor de wijken van Zoetermeer laten zich natuurlijk niet gemakkelijk in enkele punten samenvatten, maar de belangrijkste 10 hebben we toch weer in een flyer gezet. Hier gaan we ons voor inzetten! Zodat Zoetermeer nóg fijner wordt om in te wonen.

En tot slot was op deze donderdag de verkiezingspuzzel aan de beurt. Deze staat ook pagina-groot in het Streekblad van deze week. Wie hem invult kan een leuke prijs winnen. Meedoen kan nog tot 16 maart, als de oplossing maar voor 17 maart is ingeleverd. De puzzel staat hier: https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/verkiezingspuzzel/

Margot en Susanne sloten de dag af met een debat van DuurSamen bij het CKC. Margot deed het debat, Susanne zat in het publiek. Net als het debat van woensdag viel ook dit debat een beetje tegen. Het verhaal van de gastspreker (Peter Vergers) was niet bijster inspirerend. En in de debatronden weken veel mensen van de stelling af. Een debat over circulaire economie ging bijna alleen maar over kringloopwinkels, om maar wat te noemen. Circulaire economie is natuurlijk wel wat meer dan alleen dat.

Toch jammer dat dit soort debatten zo slecht opgezet bleken te zijn deze week. En waarom was er geen debat over woningen? Dat is toch het belangrijkste onderwerp van deze campagne?

11 maart
Op vrijdag 11 maart deelden we de flyer met een overzicht van wat we de afgelopen vier jaar hebben gedaan en wat onze plannen in het kort zijn voor de komende vier jaren voor de wijken en buurten van Zoetermeer.

Na het avondeten gingen Yuri en Susanne naar de scouting, omdat daar een politieke pitchavond werd gehouden. Yuri mocht in 4 minuten ons verkiezingsprogramma pitchen. Het was Yuri’s eerste keer en hij was ook meteen als eerste aan de beurt. En hij deed dat héél erg goed!

De aanwezige jongeren, waarvan de meesten voor het eerst mochten stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen, stelden hele goede vragen. Ze stelden vooral vragen over woningen, klimaat en de jongerenraad. Precies drie thema’s waar de PvdA graag over praat met jongeren. En precies drie thema’s waarover we graag input krijgen van jongeren.

12 maart
Zaterdag 12 maart, de laatste zaterdag voor de verkiezingen! Er was een ‘politieke markt’ in de stad, van 11 tot 16 uur, verdeeld over twee locaties in het Stadshart. De PvdA stond weer in de Burgemeester Van Leeuwenpassage (bij de Primark) en we hadden gelukkig heel veel vrijwilligers voor deze dag.

We hadden een hoop aanloop van mensen die op de valreep toch nog meer wilden weten over het afvalreferendum dat deze week ook wordt gehouden, of graag een flyer wilden over (een onderdeel van) ons verkiezingsprogramma. En we hebben héél véél rode appeltje uitgedeeld. Het was een mooie afsluiting van een drukke periode.

Tussen 17.00 en 17.30 uur verzamelden zich zo’n 300 Zoetermeerders zich op de Markt en ook enkele van de eerste opgevangen vluchtelingen uit Oekraïne waren erbij. De burgemeester hield een korte speech, die vertaald werd in het Oekraïens en Robert Roos, onze stadsdichter las een mooi gedicht voor. Daarna liepen we een stille tocht via de Dobbeplas en de Dorpstraat richting het 4-mie-monument en weer terug.
Afgesproken was dat we de stille tocht zonder politieke kleuren en zonder campagnekleding zouden doen, en daar heeft iedereen zich keurig aan gehouden.

13 maart
Op 13 maart deden we even helemaal niks. Tijd om even uit te blazen van al het campagnegeweld.

14 maart
Op maandag 14 maart zetten we een overzicht online met daarin een terugblik op onze inzet in 2018-2022 en een vooruitblik voor onze plannen voor 2022-2026.

En zo kwam – met de politieke markt als apotheose van de campagne – een rustig einde aan week 6. Dit is ook het einde van de hele campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.
De laatste flyers zijn deze week nog in de brievenbussen van vele duizenden Zoetermeerders gestopt. Vandaag, maandag de 14e, gingen er al enkele stembureaus open en op 16 maart aan het einde van de dag of op 17 maart net na twaalven weten we de (voorlopige) verkiezingsuitslag.
Tot en die tijd doen wij nog een paar keer ons best om zoveel mogelijk mensen op de PvdA te laten stemmen: op dinsdag 15 en woensdag 16 maart kun je nog flyerteams tegenkomen op de trein- en RandstadRailstations van onze stad. Zij delen onze laatste flyers en lekkere koeken uit aan de reizigers.

Terugkijken op onze campagne?