De PvdA wil dat college woonoverlast en huisjesmelkerij echt aanpakt
In januari 2018 kaartte de PvdA een flink aantal misstanden in twee flats in Driemanspolder aan bij het college van Zoetermeer. Goedwillende huiseigenaren ervaren daar enorme woonoverlast door overbewoning en huisjesmelkerij. De partij wil al langer dat de regels voor huisvesting aangepast worden. Nu de burgemeester op social media trots aangeeft dat het college een handhavingsactie bij de flats heeft uitgevoerd, is het geduld bij de PvdA op.
“Appartementen die in de flats te koop staan, worden opgekocht door een belegger en een uitzendbureau die zich richten op werknemers die bijvoorbeeld in de kassen of in de bouw werken. Ze stoppen vervolgens tot wel zes huurders in één appartement, die ook nog eens een hoge kamerhuur moeten betalen. Dat is gewoon overbewoning en huisjesmelkerij”, aldus PvdA-fractievoorzitter Margot Kraneveldt. “Bovendien zorgen deze huurders voor veel geluidsoverlast en overmatig drugs- en drankgebruik en er wordt rotzooi achtergelaten in de gemeenschappelijke ruimtes. Er is ook parkeeroverlast en mensen voelen zich zelfs bedreigd en geïntimideerd als ze ergens wat van zeggen. Dat is natuurlijk volkomen onacceptabel!”.
Mensen moeten plezierig en veilig kunnen wonen, en een fijn contact hebben met de buren. Het is belangrijk dat je rekening met elkaar houdt en elkaar helpt, vindt de PvdA. “Dat alles komt in gevaar als appartementen worden bewoond door tijdelijke huurders die geen band hebben met de andere bewoners. Sommigen verpesten echt het woongenot van anderen. De woningen van de goedwillende huiseigenaren worden zo ook minder waard”, geeft Kraneveldt aan. “Het college handhaaft wel bij overlast, maar heeft tot nu toe vrijwel niets gedaan om via regelgeving te voorkomen dat deze ellende überhaupt plaatsvindt. Na deze blijkbaar wat grotere handhavingsactie moet de burgemeester nu maar eens op de proppen komen met goede huisvestingsregels.”
“De PvdA heeft al meermaals concrete ideeën aangedragen, zodat we dit soort ellende voortaan kunnen voorkomen”, aldus Kraneveldt. “Je kunt kwaliteitseisen stellen aan kamerverhuur, of eisen stellen aan de huurprijs. Je kunt ook inschrijving van huurders bij de gemeente verplichten, een woonplicht invoeren, verkamering een halt toeroepen, of de zogenoemde ‘doorschuifhuizen’ verbieden. Die fungeren als een soort hotelkamers en dat is illegaal. Laten we dit soort misstanden nu eens echt aanpakken. Handhaven alleen helpt niet!”
(tekst gaat door onder de foto)
Schriftelijke vragen over nadere regels tegen overbewoning en huisjesmelkerij
In januari 2018 werd op initiatief van de PvdA Zoetermeer een agenderingsverzoek ingediend, waarin een debat met het college werd verzocht over ernstige overlast in flats aan de Stadhoudersring. Appartementen worden opgekocht door investeerders en uitzendbureaus die hier vervolgens tegen woekerhuren tot wel zes mensen tegelijk in huisvesten. Er is sprake van ernstige (geluids- en stank-)overlast door wietgebruik en drankgebruik, intimidatie en bedreiging van bewoners die er wat van zeggen, rotzooi die op straat en in de gemeenschappelijke ruimtes wordt achtergelaten. Ook ontstaan er tekorten aan parkeerplaatsen door bedrijfsbusjes van die uitzendbureaus. Door deze praktijken is de veiligheid, het woongenot en de sociale cohesie in de flats ernstig in het geding.
In een debat hierover op 24 januari 2018 zegde de burgemeester toe met een memo te komen over welke acties en regelgeving mogelijk zouden zijn. In een memo van 8 februari 2018 gaf het college vervolgens aan dat door het college de volgende acties ondernomen zouden worden:
- door het college wordt onderzocht of de Huisvestingsverordening aanknopingspunten biedt om bestuursrechtelijke maatregelen te nemen
- door het college wordt onderzocht welke maatregelen andere gemeenten in geval van vergelijkbare casuïstiek hebben genomen
- de dossieropbouw wordt verder voorgezet
- de politie onderzoekt of er (meer) meldingen in de systemen zijn te vinden
- de inzet van het instrument Woonoverlast wordt overwogen zodra de dossieropbouw voldoende is en alternatieve maatregelen uitgesloten zijn
- de betrokken eigenaar wordt benaderd
In een memo van 28 januari 2019 gaf het college, nadat op verzoek van de PvdA was nagegaan bij makelaars hoe het zit met de verkoop van appartementen aan huisjesmelkers, dat daaruit was voortgekomen dat “de Zoetermeerse makelaardij heeft aangegeven dat geen sprake is van grote beleggende partijen die massaal woningen opkopen voor verhuur, maar dat er vooral kleine beleggers zijn die woningen kopen om deze vervolgens te verhuren aan (met name) tijdelijke arbeidsmigranten”.
Op 5 februari 2020 konden we op Facebook en Twitter-berichten van de burgemeester lezen dat er een handhavingsactie bij de flats aan de Stadhoudersring is geweest.
De fractie van PvdA in Zoetermeer heeft naar aanleiding van deze berichten op social media de volgende vragen aan het college:
Vraag 1:
Wat is er concreet gebeurd nadat u op 8 februari 2018 een aantal acties aankondigde?
- Welke van deze acties zijn uitgevoerd, en tot welke resultaten hebben die acties geleid?
- Zijn er straffen of boetes opgelegd, zijn er eigenaren actief aangesproken?
- Welke regelgeving heeft het college sindsdien aangepast?
- Indien regelgeving niet is aangepast, waarom heeft het college ervoor gekozen om niets aan te passen, bijvoorbeeld bij de Huisvestingsverordening?
Vraag 2:
In het memo van 28 januari 2019 staat dat de Zoetermeerse makelaardij heeft aangegeven dat er vooral kleine beleggers zijn die woningen kopen om deze vervolgens te verhuren aan (met name) tijdelijke arbeidsmigranten.
- Heeft het college inzicht in hoeveel kleinere beleggers dat zijn en om hoeveel woningen het gaat? Is dat destijds gevraagd aan de makelaars?
- Zo nee, waarom is daar geen vervolgonderzoek naar gedaan?
- Gaat het college daar vervolgonderzoek naar doen?
- Wat verstaat het college onder een kleine belegger?
- Realiseert het college zich dat ook kleine beleggers die onderverhuren aan deze doelgroep, kunnen zorgen voor overbewoning en dat hier soms ook sprake is van huisjesmelkerij?
Vraag 3:
Wat is de directe aanleiding om nu een dergelijke blijkbaar grootschalige handhavingsactie te ondernemen?
- Wat hield die actie concreet in en welke/hoeveel misstanden heeft het college aangetroffen?
- Zijn er boetes uitgedeeld, zijn er mensen van hun bed gelicht, hoe is er opgetreden en door welke instanties en met welke (mogelijke) rechtsgevolgen?
Vraag 4:
Is het college het met de PvdA-fractie eens dat preventieve regelgeving altijd goed is om misstanden te voorkomen in plaats van alleen achteraf handhavend op te treden als het kwaad al geschied is?
- Gaat het college naar aanleiding van deze handhavingsactie de regelgeving aanpassen?
- Zo ja, wat gaat het college dan aanpassen en wanneer kunnen wij nadere voorstellen van het college tegemoet zien?
- Zo nee, waarom niet?
- Heeft het college nu meer inzicht dan in 2018 in of deze problematiek ook elders in Zoetermeer speelt? (Reageerders op social media noemen bijvoorbeeld de Dunantstraat en appartementencomplex de Blankaart) Zo ja: wat is dan de situatie? Zo nee: is het college bereid om gedegen nader onderzoek hiernaar te doen?